A munkahelyi stressz okai és tünetei

2021.09.16

Sokakkal megesik, hogy munka után hazaérve úgy érzi, egyszerűen se kedve, se ereje bármit is csinálni. Ilyenkor az ember a legegyszerűbb kérdésre is ingerülten válaszol, és minden apróság idegesíti. A dolog hátterében leggyakrabban a munkahelyi stressz áll, ami egész életünkre hatással van és előbb vagy utóbb egészségünkre is rányomja a bélyegét. Ezért fontos, hogy felismerjük a munkahelyi stressz tüneteit és megtaláljuk a kiváltó okait.
munkahelyi stressz következményei

A stressz fogalma

Mi az a stressz? Stressznek nevezzük szervezetünk válaszreakcióját a különböző váratlan és veszélyes helyzetekre illetve nehézségekre. A stressz minden sejtünket érinti, ezáltal fizikai, szellemi illetve érzelmi állapotunkat befolyásolja.

A stressz hatására szervezetünkben, hogy felkészüljünk a vélt veszélyhelyzetre fokozódik az adrenalin hormon kiválasztás. Ez az ösztönös válaszreakció az ősidőkből maradt fent, amikor őseinknek a veszélyhelyzetet észlelve gyorsan kellett reagálni, hogy felkészüljenek a menekülésre vagy a küzdelemre.

Miért baj a stressz?

Napjainkban ezek a stresszhelyzetek megváltoztak, ennek ellenére szervezetünk nem képes különbséget tenni az életet veszélyeztető stresszhelyzet illetve az olyan problémák között, amelyek hosszú távra szólnak. Ilyenek lehetnek például anyagi gondok vagy párkapcsolati problémák. Emiatt szervezetünk állandó készenléti állapotban van, nem tud pihenni, ami fizikai és szellemi kimerültséghez vezet.

A szervezetre gyakorolt hatása alapján különbözetjük meg az eustresszt és a distresszt, vagyis a pozitív és negatív stresszt.

A pozitív stressz

Eustresszt az úgynevezett jó stressz, ami serkentően hat szervezetünkre. Valós veszélyhelyzetben – például, ha ránk támadnak az utcán - vagy egy versenyszituációban szervezetünk hatalmas adrenalin löketet kap, aminek segítségével szervezetünk képes lesz átlagon felüli teljesítményre. A szituációt követően pedig visszaáll normál helyzetbe.

munkahelyi stressz

A negatív stressz

Ezzel szemben a negatív stressz egy állandósult helyzet, amit elsősorban lelki problémák idéznek elő. Az anyagi illetve párkapcsolati problémák vagy a munkahelyi stressz állandó fokozott érzelmi állapotot idéz elő szervezetünkben. Ez esetben hiányzik a problémamegoldást követő felszabadító érzés, aminek hiányában szervezetünk nem képes visszatérni a normál állapotába és a feszültség elraktározódik testünkben.

A munkahelyi stressz fogalma

A munkahelyi stressz komoly probléma nemcsak hazánkban, hanem az egész világon. Nem véletlen, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a 21. század egyik legsúlyosabb egészségügyi problémájaként definiálja.

Mit jelent pontosan a munkahelyi stressz? A hivatalos definíció szerint azt a reakciót nevezzük munkahelyi stressznek, ami akkor lép fel, ha a munkahelyi elvárások nagyobbak, mint a tudásunk vagy képességünk. Ennek következménye, hogy úgy érezzük, képtelenek vagyunk megbirkózni a ránk nehezedő nyomással.

A munkahelyi stressz kiváltó okai

A kiváltó tényezőket két jól elkülöníthető típusra lehet osztani. Az egyik a munka jellegéből, a másik pedig a munkahelyi körülményekből eredeztethető stresszfaktorok.

Munka jellege, mint stresszforrás

A munka jellegéhez kapcsolódó stresszfaktorokhoz soroljuk azokat, amelyek a munkakörhöz kapcsolódó feladatokból eredeztethetők. Ehhez kapcsolódik a munka mennyiségének, a munkatempónak és a munkaóráknak a kérdése is. Illetve a munkavállaló bevonódása a döntéshozatalba is jelentőséggel bír.

Munkahelyi stressz okai lehetnek a munka jellege miatt az:

  • Ingerszegény és értelmetlen feladatok,

  • monotonitás,

  • rugalmatlan munkaidő,

  • kirekesztettség a döntéshozatalból.

Munkahelyi körülmény, mint stresszforrás

Számos inger érhet minket a munkahelyi körülményekből adódóan, ami kiváltó oka lehet a munkahelyi stressznek. Karrierlehetőség és a bérezés kérdése illetve a szervezetben betöltött szerep a legfőbb indikátora a munkahelyi stressznek. Továbbá a személyes kapcsolatoknak is jelentős szerepe lehet a munkahely stressz kialakulásában.

Munkahelyi stressz okai lehetnek a munkahelyi körülmények miatt az:

  • Előrejutási lehetőségek hiánya,

  • rendezetlen munkakör,

  • munkatársak vagy a vezetőség támogatásának hiánya,

  • munka és magánélet egyensúlyának megingása.

A munkahelyi stressz tünetei

A munkahelyi stresszel küzdő dolgozó igyekszik minél kevesebb időt a munkahelyen tölteni. Gyakran késve érkezik a munkahelyére illetve hajlamos heves érzelmi reakciókra és sokszor ideges. Továbbá a gyakori hangulatingadozás illetve az önbizalom, és motiváció hiánya is a munkahelyi stressz tünetei közé tartozik.

A viselkedésben megfigyelhető tünetek legtöbbször testi tünetekkel társulnak. Ilyen lehet a magas vérnyomás, a gyakori mellkasi fájdalom, fejfájás, alvászavar és az immunrendszer meggyengülése. A hosszú távon fennálló munkahelyi stressz, olyan súlyos betegségek kockázatát növeli, mint például a szívroham, stroke vagy a depresszió. Különösen veszélyes lehet a megnövekedett stressz olyankor, amikor más tényező - mint például a nyár végi depresszió - miatt eleve melankólikusabbnak érezzük magunkat a szokásosnál. Az egészség a legnagyobb kincsü, ezért nem szabad félválról venni a munkahelyi stresszt.

munkahelyi stressz tünetei

Nem csak a munkavállalót érinti

A munkahelyi stressz nem csak az egyénre van hatással, hanem a vállalatra is. A stresszel küzdő munkavállaló produktivitása romlik és a csapatmunkát is bomlasztja, ami jelentősen csökkenti a cég teljesítményét.

A romló egyéni teljesítmény sokszor a dolgozó elbocsátását eredményezi. Emellett a stresszes munkavállaló nem érzi jól magát a munkahelyen, ami gyakran vezet munkahelyváltáshoz. A megnövekedett fluktuáció pedig hatalmas anyagi terhet jelent a cég számára.

Továbbá a betegszabadság miatt kiesett munkanapok is negatívan hatnak a vállalat teljesítményére. Felmérések szerint az egészségügyi problémák miatt kiesett munkanapok 54 százaléka mögött a munkahelyi stressz áll.

Hogyan kezelheted a munkahelyi stresszt?

A munkahelyi stressz komoly probléma, aminek a kezelésével mindenképp foglalkozni kell. Következő cikkünkből megtudhatod, hogyan küzdheted le és előzheted meg a problémát. Tarts velünk, kattints a linkre vagy képre!

a munkahelyi stressz tünetei

 

TOVÁBBI HÍREK
Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
2024.03.22

A hatékony visszajelzés-adás kulcsfontosságú a sikeres vezetés és az alkalmazottak fejlődése szempontjából. A jó visszajelzések nemcsak képet adnak az alkalmazottaknak a teljesítményükről, hanem elősegítik a fejlődést és motiválnak. A nem megfelelő visszajelzésekkel ellenben az ellentétes hatást érhetjük el, vagyis romboljuk vele a morált és a teljesítményt. Ezért fontos, hogy a menedzsment tisztában legyen azzal, hogyan kell hatékony és konstruktív visszajelzést adni a beosztottaknak.

Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
2024.03.08

A "brain fog" egy mentális állapot, amikor nehéznek érezzük a koncentrációt, a memóriánk kihagy, és az egyszerűbb mindennapi tevékenységeket is jóval nehezebbnek találjuk. Bár az orvostudomány nem tekinti betegségnek, azonban fontos, hogy felismerjük és foglalkozzunk a megelőzésével. Néhány jó tanácsot gyűjtöttünk össze, amivel elkerülhetjük, hogy ködös aggyal ébredjünk.

Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
2024.02.23

Valószínűleg legtöbbünk már megtapasztalta az úgynevezett “brain fog”, vagyis az agyi köd érzést, még ha nem is voltunk tudatában a dolognak. Az agyi köd egy zavaros érzés, amikor nem tudunk koncentrálni, kimerültnek érezzük magunkat, ugyanakkor még sem tudunk aludni vagy pihenni, illetve elfelejtünk dolgokat, vagy egyszerű hibákat, figyelmetlenségeket követünk el. Az agyi ködöt sok minden kiválthatja az alváshiánytól kezdve a hormonális változásokon át, az olyan egészségügyi problémákig, mint például a szorongás, vírusos megbetegedés és Lyme-kór. Bár nem betegségként tartják számon az agyi ködöt, mégis érdemes odafigyelni rá, és megelőzni.

Az introvertált munkavállalók megértése és támogatása a vállalati környezetben
Az introvertált munkavállalók megértése és támogatása a vállalati környezetben
2024.02.14

Az introvertált személyiséggel számtalan olyan pozitív tulajdonság társul, ami egy szervezet számára előnyös lehet. Azonban észrevétlenül bele ütközhetünk olyan nehézségekbe, amelyek hátráltatják a visszahozódó személyiségek kibontakozását a munkában. Viszont fontos, hogy erre ne negatívumként tekintsünk, hanem leküzdendő akadályként.

Mikroplasztik, a láthatatlan ellenség, ami mindenhol ott van
Mikroplasztik, a láthatatlan ellenség, ami mindenhol ott van
2024.02.02

A mikroplasztik jelenség környezetvédelmi és egészségügyi szempontból egyaránt komoly aggodalomra ad okot. A mikroműanyag szó szerint körülvesz minket: jelen van a vizekben - az ivóvízben is -, a talajban és levegőben. A tápláléklánc alján elhelyezkedő élőlények gyakran összekeverik a tápanyaggal a szabad szemmel sokszor láthatatlan részecskék, amelyek így bejutnak a táplálékláncba. A probléma újdonsága miatt még nincsenek kutatások a mikroplasztik hosszútávú hatásáról, viszont az már most is jól látszik, hogy egészségünkre és környezetünkre egyaránt ártalmas.

Tények és tévhitek az introvertált munkavállalókkal kapcsolatban
Tények és tévhitek az introvertált munkavállalókkal kapcsolatban
2024.01.23

Bár mindenki saját és egyedi személyiséggel rendelkezik, az introvertált munkavállalók számos azonos személyiség jeggyel és tulajdonsággal bírnak. A köztudat legtöbbször a negatív aspektusait emeli ki, ami alapján az introváltakat visszahúzódó, csendes, félénk és szorongó emberekkel azonosítják. Azonban ez távol áll a valóságtól. Az introvertált munkavállalók rengeteg potenciállal rendelkeznek.