Mi az a nyár végi depresszió és hogyan győzheted le?

2021.09.03

Minden évszaknak megvan a maga varázsa. Nyáron szabadabbnak és energikusabbnak érezzük magunkat. Az elmúlt hónapokban megannyi izgalmas élménnyel és kalanddal gazdagodtunk. Mégis, ahelyett, hogy feltöltődve óriási lendülettel vágnánk bele az őszbe, valami furcsa, melankolikus érzés kerít hatalmába. Ez az érzés nem más, mint a nyár végi depresszió.

hogyan győzd le a nyár végi depressziót

Mi az a nyár végi depresszió?

„Vége van a nyárnak,
Hűvös szelek járnak,
Nagy bánata van a
cinegemadárnak”.

Legtöbbünk számára ismerősen cseng Móra Ferenc költeménye, viszont az ősz beköszönte nem csak az apró termetű madár hangulatán hagy nyomot. A nyár vége felé – ami sajnos idén korábban érkezett -, sokunkra rátör a nyár végi depresszió, vagyis egy megmagyarázhatatlan mélabú érzés fog el minket.

A nyár végi melankólia egy valós jelenség, és nem csak az iskolába készülődő gyerekeket érinti. Sok felnőtt és gyerek hangulatán hagy nyomot az ősz közeledte, szorongás és negatív érzelmek formájában.

Mi okozhatja a nyár végi depressziót?

A nyár vége felé közeledve a nappalok egyre rövidebbek, a hőmérő higanyszála is egyre lejjebb kúszik. A várva várt nyaralást a hátunk mögött hagytuk, újra kezdődik a munka és az iskola. Ezektől a gondolatoktól búskomorak, leszünk és felüti a fejét az úgynevezett „end of summer blues”, vagyis a nyár végi depresszió.

nyár végi depresszió

Félelem, hogy lemaradunk vagy kimaradunk

 A FOMO (Fear Of Missing Out) egy új keletű angol mozaikszó, aminek a magyar jelentése: "félelem, hogy kimaradunk". A jelenség elsősorban a fiatalabb korosztályt érinti. Napjaink felgyorsult világában, ahol folyamatosan érnek az impulzusok - főleg a közösségi médián keresztül -, egyre nagyobb nyomást helyez az emberekre, hogy minél több eseményen vegyenek részt és minél több dolgot csináljanak.

Attól félünk, hogy elrohan felettünk az idő és nem tudjuk maximálisan kiélvezni az életet, mivel túl sok időt vesznek el a hétköznapi dolgok, mint például a munka.  Ezt erősíti az is, hogy a közösségi médiát pörgetve látjuk, hogy ismerőseink csodásabbnál csodásabb helyekről töltenek fel képeket, miközben mi hétköznapi dolgokat csinálunk. A korábban átélt csodálatos élmények megfakulnak és inkább az impulzusokat kergetjük.

Hogyan győzheted le az őszi depressziót?

A hosszú, gyakran gondtalannak tűnő forró nyári napokat felváltják a legtöbbször szürke és hűvös őszi hétköznapok. Sajnos, ha akarjuk, ha nem, a nyár véget ér, de ez még nem azt jelenti, hogy melankolikusnak vagy depressziósnak kell éreznünk magunkat.

Vidd tovább a nyár lendületét, és győzd le az őszi depressziót! Hogyan veheted fel eredményesen a küzdelmet a nyár végi melankóliával?

Értelmezd újra az őszt!

Az egyik legjobb módszer a depresszió leküzdésére, ha a negatív gondolatokat átértékeljük, és pozitívokra cseréljük. Az ősz közeledtével ne a borongós, hűvös időre gondolj, hanem a színes falevelek látványára, ami eléd tárul egy-egy séta során. 

Ne azon búslakodj, hogy vége a strandszezonnak, hanem a fedezd fel az őszi évszakok nyújtotta lehetőségeket. Számtalan szüreti és egyéb gasztronómiai fesztivál vár tárt karokkal az őszi hónapokban.

hatékonyan a nyár végi depresszió ellen

Ne olvadjunk bele a szürkeségbe!

Az időjárás a nyár vége felé szürkébb lesz, viszont fontos, hogy mi ne szürküljünk be az ősszel együtt. A hűvös idő beköszöntével legtöbben elteszik a színes nyári kollekciókat, és szürkébb, semleges színekbe burkolóznak.

Kutatások igazolják, hogy az általunk viselt színek hatással vannak hangulatunkra. A hideg, borús napokon hajlamosabbak vagyunk semleges színű ruhákba öltözni, ami nem segít abban, hogy jobb kedvünk legyen. Egy ködös, esős napon is nyugodtan felvehetsz színes ruhákat, vagy feldobhatod megjelenésedet egy-két élénk kiegészítővel.

Csempészd vissza a nyarat!

Vége van a nyárnak, viszont ez nem azt jelenti, hogy nyom nélkül el is tűnt. Nem úgy kell gondolni szeptember első napjaira, mint egy vízválasztóra a vidám nyár és a komor ősz között. Ugyanúgy hódolhatsz megannyi tipikus nyári elfoglaltságnak. 

A színes levelekbe öltözött természet egész ősszel várja a kirándulni vágyókat. Egy-egy naposabb délutánon elmehetünk piknikezni, vagy rendezhetünk grill partit udvarunkon.

Kezdj el tervezni!

Ne azon bánkódj, hogy véget ért a várva várt nyaralás, hanem kezd el tervezni már most a következőt. Egy fárasztó nap után üdítő élményt nyújt a következő évi nyaralás vagy egy rövidebb kiruccanás tervezgetése. Kutatások bizonyítják, hogy a tervezgetés és az örömteli várakozás hatékony ellenszere a melankóliának, amivel eredményesen veheted fel a harcot a nyár végi depresszió ellen.

 

TOVÁBBI HÍREK
A kávé világnapja 2021 – Érdekességek a kávéról
A kávé világnapja 2021 – Érdekességek a kávéról
2021.09.23

A kávé mindennapjaink részévé vált, sok ember számára pedig már szinte szertartás egy-egy kávézás. A fekete kincs méltán megérdemel egy külön napot a naptárban. Mikor van a kávé világnapja és honnan származik a kávé? A válaszok mellett további 10 érdekességgel készültünk a kávéról, a világnap alkalmából.

A munkahelyi stressz okai és tünetei
A munkahelyi stressz okai és tünetei
2021.09.16

Sokakkal megesik, hogy munka után hazaérve úgy érzi, egyszerűen se kedve, se ereje bármit is csinálni. Ilyenkor az ember a legegyszerűbb kérdésre is ingerülten válaszol, és minden apróság idegesíti. A dolog hátterében leggyakrabban a munkahelyi stressz áll, ami egész életünkre hatással van és előbb vagy utóbb egészségünkre is rányomja a bélyegét. Ezért fontos, hogy felismerjük a munkahelyi stressz tüneteit és megtaláljuk a kiváltó okait.

Kávébab fajták – arabica vs robusta
Kávébab fajták – arabica vs robusta
2021.09.09

Az üzletek polcain kávé után kutatva leggyakrabban az arabica és a robusta felirattal találkozhatunk. Ez a két kávébab fajta adja a világ kávé fogyasztásának döntő többségét. Mi a különbség az arabica és a robusta kávéfajta között?

Tények és tévhitek a vízivásról!
Tények és tévhitek a vízivásról!
2021.08.27

Naponta 8 pohár vizet kell inni. Ha sok vizet iszom, akkor lefogyok. A vízzel méregteleníthetem a szervezetemet. Rengeteg ezekhez hasonló állítás és ajánlás hallható nap mint nap. Legtöbben tényként kezelik ezeket, miközben legtöbbnek nincs semmilyen tudományos alapja. Utánajártunk melyik igaz és melyik mítosz csupán!

Humanitárius Világnap - 2021
Humanitárius Világnap - 2021
2021.08.19

Az ENSZ kezdeményezésére augusztus 19. a Humanitárius Világnap. Napjainkban becslések szerint 35 országban, összesen 235 millió ember szorul segítségre. Mai napon azok előtt tisztelgünk, akik aktivistaként dolgoznak vagy dolgoztak a humanitárius ügyek szolgálatában.

Ártalmas-e a klóros víz egészségünkre?
Ártalmas-e a klóros víz egészségünkre?
2021.08.13

A klór hallatán legtöbbünknek az uszodai medence képe villan fel. A klórt évszázadok óta használják fertőtlenítésre. Napjainkban is alkalmazzák a klórt ivóvizünk fertőtlenítésére. Jogosan merül fel a kérdés, hogy szervezetünkbe jutva milyen hatása van a egészségünkre.