Tények és tévhitek a vízivásról!

2021.08.27

Naponta 8 pohár vizet kell inni. Ha sok vizet iszom, akkor lefogyok. A vízzel méregteleníthetem a szervezetemet. Rengeteg ezekhez hasonló állítás és ajánlás hallható nap mint nap. Legtöbben tényként kezelik ezeket, miközben legtöbbnek nincs semmilyen tudományos alapja. Utánajártunk melyik igaz és melyik mítosz csupán!

Tények és tévhitek a vízivásról

Napi 8 pohár vizet kell meginni

Tévhit: Az egyértelmű, hogy legegyszerűbben vízivással tudjuk fedezni a napi ajánlott folyadékbevitelt. Viszont hogy miért a 8 pohár, mint ajánlott mennyiség lett a legelterjedtebb senki nem tudja. Ugyanis az ajánlott napi folyadékbevitel mennyiségét rengeteg tényező befolyásolja.

Az Amerikai Egészségügyi Intézet iránymutatása alapján ez a mennyiség a nők számára 1,5-2,5 liter, a férfiak számára pedig 3-3,5 liter vizet jelent. 

A kutatók szerint nem szükséges ezt a mennyiséget víz formájában bevinni szervezetünkben, ugyanis az ételekben található folyadék is hozzájárul a hidratációhoz. Például a nagy nyári melegben könnyedén kiválthatunk 1-2 pohár vizet egy nagyobb szelet dinnyével.

A víz kimossa a toxinokat szervezetünkből

Tény: Természetesen nem a víz semlegesíti a testünkben lévő méreganyagokat, hanem a vesénk. A páros szervünknek viszont jelentős mennyiségű vízre van szüksége, hogy eredményesen végezze feladatát, vagyis testünk méregtelenítését. Ha nem hidratáljuk magunkat megfelelően, vesénk se fog hatékonyan működni, aminek következtében szervezetünkben felgyülemlenek a toxinok.

Ha sok vizet iszunk, ápolt és egészséges lesz bőrünk

Tévhit: Az elfogyasztott víz mennyisége nincs közvetlen összefüggésben bőrünk minőségével és hidratáltságával. Valójában, - hacsak nem vagyunk extrém mértékben dehidratáltak – az elfogyasztott vízmennyiségnek semmilyen hatása nincs bőrünk külső rétegére.

A vízivással fogyhatsz

Tény: Konkrétan nem a víz fog lefogyasztani, de jelentősen elősegíti a folyamatot. Már azzal hatalmas előrelépést teszel a súlycsökkentés irányába, ha cukros vagy mesterséges üdítőitalok helyett tiszta természetes ásványvizet iszol. Ezáltal rengeteg felesleges kalóriától kíméled meg magad.

Az étkezés előtt elfogyasztott víz is hozzájárul ahhoz, hogy napi kalóriabevitelünket csökkentsük. A víz teltség érzetet okoz, így kevesebbet eszünk az étkezéskor. Illetve ha éhesnek érezzük magunkat, egy pohár víz elfogyasztásával ellenőrizhetjük, hogy valóban éhesek vagyunk-e, vagy csak ki vagyunk száradva. Ugyanis ezt a két ingert nagyon könnyű összetéveszteni.

Továbbá friss kutatások szerint a jéghideg víz serkenti az anyagcserét, mivel szervezetünk kalóriát éget el azzal, hogy felmelegítse a szervezetünkön átfolyó vizet.

Sportitalokkal növelhetjük fizikai teljesítményünket

Tévhit: Bár a sportital reklámok nagyon meggyőzőek tudnak lenni, a valóságban viszont egyáltalán nincs szükséged mindenféle adalékanyaggal dúsított vízre edzéshez. Egyetlen folyadék, amire szükséged van edzés közben, az a természetes tiszta ásványvíz, arra viszont nagyon. Szervezetünknek folyamatos vízutánpótlásra van szüksége, hogy a tápanyagokat és a szükséges energiát el tudja szállítani a megfelelő helyre.

Hacsak nem extrém fizikai megpróbáltatásnak teszed ki szervezeted, - például maraton futás - , teljesen felesleges a pénztárcádat terhelned drága sportitalokkal. Illetve előző ponthoz kapcsolódva, felesleges rejtett kalóriáktól is megkíméled testedet.

tények és tévhitek a vízivásról 2

A sok víz is megárthat

Tény: Ez elsősorban azokra az emberekre vonatkozik, akik valamilyen specifikus egészségügyi problémával küzdenek. Ilyen lehet a magas vérnyomás, a szívbetegségek, az ödéma és a vese problémák. Ha túl sok vizet iszik ilyenkor az ember, szervezetében komoly komplikációkat okozhat a megnövekedett vízmennyiség. 

Az egészséges szervezet számára is vannak bizonyos helyzetek, amikor jobb kerülni a vízfogyasztás. Étkezés előtt és közben nem ajánlott túl sok vizet fogyasztani, mivel felhígítja a gyomorsavat, ami emésztési problémákhoz vezethet.

A kemény edzéstől dehidratáltak leszünk

Tévhit: Ha megszomjazunk, az még nem azt jelenti, hogy dehidratáltak vagyunk. Akkor leszünk dehidratáltak, ha testtömegünk 2 százalékával megegyező mennyiségű vizet vesztünk. Egy átlagos felnőtt férfi esetén ez 1,7 liter vizet jelent.

Hacsak nem maratón lefutást, triatlont vagy más extrém terheléssel járó sportot választunk, nincs okunk aggódni a dehidratáció miatt.

Mindegy milyen vizet iszunk

Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, víz és víz között óriási különbség lehet. Ami nem csak az ízében mutatkozik meg. Folyadék utánpótlásra a tiszta, természetes ásványvíz a legalkalmasabb. A természetes karsztvíz segíti hosszútávon pótolni a szervezetünk számára esszenciális ásványi anyagokat.

A Montivíz természetes hazai ásványvíz gazdag a szervezetszámára fontos ásványi anyagokban. A kalciumban és magnéziumban gazdag nátrium szegény ásványvizet érintetlenül töltjük ballonjainkba. Tudj meg többet a Montivízről és rendeld házhoz a Káli-medence kincsét!

Tények és tévhitek a szénsavas vízről

Hazánkban nagy kultusza van a szénsavas víz fogyasztásának. Széles körben elismert tény, hogy a szénsavas üdítők fogyasztása nagy mennyiségben nem egészséges, de vajon mi a helyzet a szénsavas ásványvízzel és a szikvízzel, szódával? Olvasd el korábbi cikkünket!

TOVÁBBI HÍREK
A kávé világnapja 2021 – Érdekességek a kávéról
A kávé világnapja 2021 – Érdekességek a kávéról
2021.09.23

A kávé mindennapjaink részévé vált, sok ember számára pedig már szinte szertartás egy-egy kávézás. A fekete kincs méltán megérdemel egy külön napot a naptárban. Mikor van a kávé világnapja és honnan származik a kávé? A válaszok mellett további 10 érdekességgel készültünk a kávéról, a világnap alkalmából.

A munkahelyi stressz okai és tünetei
A munkahelyi stressz okai és tünetei
2021.09.16

Sokakkal megesik, hogy munka után hazaérve úgy érzi, egyszerűen se kedve, se ereje bármit is csinálni. Ilyenkor az ember a legegyszerűbb kérdésre is ingerülten válaszol, és minden apróság idegesíti. A dolog hátterében leggyakrabban a munkahelyi stressz áll, ami egész életünkre hatással van és előbb vagy utóbb egészségünkre is rányomja a bélyegét. Ezért fontos, hogy felismerjük a munkahelyi stressz tüneteit és megtaláljuk a kiváltó okait.

Kávébab fajták – arabica vs robusta
Kávébab fajták – arabica vs robusta
2021.09.09

Az üzletek polcain kávé után kutatva leggyakrabban az arabica és a robusta felirattal találkozhatunk. Ez a két kávébab fajta adja a világ kávé fogyasztásának döntő többségét. Mi a különbség az arabica és a robusta kávéfajta között?

Mi az a nyár végi depresszió és hogyan győzheted le?
Mi az a nyár végi depresszió és hogyan győzheted le?
2021.09.03

Minden évszaknak megvan a maga varázsa. Nyáron szabadabbnak és energikusabbnak érezzük magunkat. Az elmúlt hónapokban megannyi izgalmas élménnyel és kalanddal gazdagodtunk. Mégis, ahelyett, hogy feltöltődve óriási lendülettel vágnánk bele az őszbe, valami furcsa, melankolikus érzés kerít hatalmába. Ez az érzés nem más, mint a nyár végi depresszió.

Humanitárius Világnap - 2021
Humanitárius Világnap - 2021
2021.08.19

Az ENSZ kezdeményezésére augusztus 19. a Humanitárius Világnap. Napjainkban becslések szerint 35 országban, összesen 235 millió ember szorul segítségre. Mai napon azok előtt tisztelgünk, akik aktivistaként dolgoznak vagy dolgoztak a humanitárius ügyek szolgálatában.

Ártalmas-e a klóros víz egészségünkre?
Ártalmas-e a klóros víz egészségünkre?
2021.08.13

A klór hallatán legtöbbünknek az uszodai medence képe villan fel. A klórt évszázadok óta használják fertőtlenítésre. Napjainkban is alkalmazzák a klórt ivóvizünk fertőtlenítésére. Jogosan merül fel a kérdés, hogy szervezetünkbe jutva milyen hatása van a egészségünkre.