A felmondás leggyakoribb okai a munkahelyen

2023.05.05

A magas fluktuációs arány több okból is káros a szervezet számára. Röviden költséges, időigényes, és teljesen romba döntheti a morált. Sokszor a vezetőség csak azt látja, hogy az alkalmazott ilyen, vagy olyan indokkal benyújtja felmondását. Azonban legtöbb esetben tehet róla, hogy erre a döntésre jutott a dolgozó. Mi áll leggyakrabban a háttérben?

A fluktuáció teljes költsége

Tavalyi évhez képest Magyarországon magasabb a fluktuációs arány, 26 helyett 32 százalékos. Tehát egy 100 fős munkahelyen egy év leforgása alatt 32 ember távozik és érkezik helyére új. Ez pedig jelentős terhet jelent a vállalatok számára. A fluktuációval járó költségekről részletesebben korábbi cikkünkben olvashatsz.

A felmondás okai

Számos tényező (különösen az elmúlt másfél évben) együttesen járult hozzá a magas fluktuációs arányhoz. A gyakori munkahelyváltás egyik fél számára sem ideális. Ezért fontos, hogy időben azonosítsuk a kiváltó okait és semlegesítsük azokat, hogy egy virágzó, hosszú távú együttműködést teremtsünk a vállalat és az alkalmazott között. Mire figyeljünk?

Fejlődési lehetőség hiánya

Egyértelműen kijelenthető, hogy a fiatal munkavállalók számára a nem megfelelő fejlődési lehetőség az első számú ok, amiért a munkahelyváltás mellett döntenek. Egy washingtoni elemző cég felmérése szerint az 1980 és 1995 között született generáció 87 százaléka emiatt váltott munkahelyet. A többi generáció esetén is az első számú indoknak számít. A megkérdezettek több, mint kétharmada a fejlődés hiánya miatt váltott.

Az ambiciózus dolgozók nem elégszenek meg azzal, hogy egy jó és stabil munkahelyük van, ami nyugdíjig kitart. A legtöbb modern munkavállalónak van karrierterve, és szeretne előrelépni a szakterületén. Ha az alkalmazottak számára megszűnik a motiváció egy munkahelyen a tanulásra, a növekedésre és nincs magasabbra kitűzött cél, akkor unatkoznak, nyugtalanok és szoronganak, és valószínűleg máshol kezdenek új lehetőségeket keresni.

Rossz menedzsment

Az ember céget választ, de vezetőt hagy ott. Valószínűleg már többen hallották ezt az állítást és felmérések alá is támasztják. Azok a munkavállalók, akik negatívan értékelik a vezetőséget, négyszer nagyobb valószínűséggel fognak munkahelyet váltani.

Az ellenséges vagy hozzá nem értő vezetés komoly stresszforrás lehet az alkalmazottak számára, míg a támogató és képzett menedzserek elkötelezettségre és magasabb teljesítményre ösztönözhetnek. A vezetők szerepét sokszor alul értékelik a munkavállalói tapasztalat szerzésben

Összetartás hiánya

A munkavállalók körülbelül kétharmada visszautasítana egy új munkalehetőséget, ha jelenlegi munkahelyén lennének közeli barátai a Virginia állambeli Humán Erőforrás Menedzsment szakszervezetének felmérése szerint.

A szociális kapcsolatok fontosabbak, mint azt sokan gondolják. Ha kialakul a munkahelyen összetartozás és a közösség érzése, akkor a csapattársak felelősséget vállalnak a munkatársakra. A kollégák iránti elkötelezettség pedig a vállalat és a munka iránti elkötelezettség érzését is kelti. 

Ezzel szemben, ha a munkavállalók sokkal inkább idegennek vagy ellenségnek érzik egymást, mint munkatársnak, vagy barátnak, akkor nem fognak hezitálni, ha új lehetőség kínálkozik.

Nem megfelelő kompenzáció

Az anyagi juttatások a fejlődés hiánya mellett a második vezető ok, ami fluktuációhoz vezet. A Forbes cikke szerint, míg a jelenlegi munkahelyükön a dolgozók évi átlagos 3 százalék fizetésemelésre számíthatnak, addig ha 1-2 évente munkahelyet váltanak 10-20 százalékkal is növelhetik keresetüket. A munkáltatók pedig sok esetben meg sem próbálnak versenyre kelni a dolgozóért.

Azonban az alacsony fizetés és juttatás legtöbbször alacsony elköteleződéssel jár munkavállalói részről. Ennek eredményeképpen a dolgozók egy jobb ajánlatra sokkal könnyebben mondanak igent.

Esemény a munkavállaló életében

Természetesen előfordulhat az is, hogy a vállalat hatáskörén kívül eső körülmény miatt dönt a távozás mellett a munkavállaló. Erre példa a költözés, a gyermekvállalás, beteg családtag gondozása, vagy egészségügyi probléma. De az is előfordulhat, hogy a munkavállaló valami újat szeretne kipróbálni és a karrierváltás mellett dönt vagy saját vállalkozást hozz létre.

Ilyen esetben nehéz mit tenni, viszont az előbbiek ellen tehet a vállalat, hogy elejét vegye a fluktuációnak. Következő cikkünkben erről lesz szó.

 

TOVÁBBI HÍREK
A legszárazabb helyek Földünkön
A legszárazabb helyek Földünkön
2024.06.03

Földünk méltán kiérdemli a kék bolygó kifejezését, mivel felszínének több, mint 70%-át víz borítja. Azonban vannak olyan területek Földünkön, ahol olyan körülmények uralkodnak, ami szinte elképzelhetetlen. Hihetetlen, de bolygónk legszárazabb területein, ahol sokszor hosszú évtizedekig egy csepp csapadék sem esik, mégis van élet. A zord körülmények között virágzó élet segít, hogy nagyobb becsben tartsuk Földünk legértékesebb kincsét, a vizet.

Az alkalmazotti visszajelzések szerepe a szervezeti sikerben
Az alkalmazotti visszajelzések szerepe a szervezeti sikerben
2024.05.03

Az alkalmazotti visszajelzések létfontosságúak a sikeres szervezetek számára, hiszen segítik a folyamatos fejlődést és a kölcsönös növekedést. Ebben a teljes körű útmutatóban megvizsgáljuk az alkalmazotti visszajelzések jelentőségét, felfedezve annak sokoldalú előnyeit és az hatékony bevezetés legjobb gyakorlatait.

Montivíz újabb sikere a nemzetközi porondon
Montivíz újabb sikere a nemzetközi porondon
2024.04.08

Az ESQR (European Society for Quality Research) egy svájci szervezet, aminek a célja, hogy elősegítse a minőségtudatosságot azzal, hogy díjazza a legjobb gyakorlatokat, a kiválóságot és a technológiai innovációt világszerte. 2023-ban, Dubai-ban került sor az ESQR szakmai bizottsága által kiválasztott vállalkozások díjazására. Az eseményre a Montivíz is meghívást kapott a díj várományosaként.

Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
2024.03.22

A hatékony visszajelzés-adás kulcsfontosságú a sikeres vezetés és az alkalmazottak fejlődése szempontjából. A jó visszajelzések nemcsak képet adnak az alkalmazottaknak a teljesítményükről, hanem elősegítik a fejlődést és motiválnak. A nem megfelelő visszajelzésekkel ellenben az ellentétes hatást érhetjük el, vagyis romboljuk vele a morált és a teljesítményt. Ezért fontos, hogy a menedzsment tisztában legyen azzal, hogyan kell hatékony és konstruktív visszajelzést adni a beosztottaknak.

Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
2024.03.08

A "brain fog" egy mentális állapot, amikor nehéznek érezzük a koncentrációt, a memóriánk kihagy, és az egyszerűbb mindennapi tevékenységeket is jóval nehezebbnek találjuk. Bár az orvostudomány nem tekinti betegségnek, azonban fontos, hogy felismerjük és foglalkozzunk a megelőzésével. Néhány jó tanácsot gyűjtöttünk össze, amivel elkerülhetjük, hogy ködös aggyal ébredjünk.

Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
2024.02.23

Valószínűleg legtöbbünk már megtapasztalta az úgynevezett “brain fog”, vagyis az agyi köd érzést, még ha nem is voltunk tudatában a dolognak. Az agyi köd egy zavaros érzés, amikor nem tudunk koncentrálni, kimerültnek érezzük magunkat, ugyanakkor még sem tudunk aludni vagy pihenni, illetve elfelejtünk dolgokat, vagy egyszerű hibákat, figyelmetlenségeket követünk el. Az agyi ködöt sok minden kiválthatja az alváshiánytól kezdve a hormonális változásokon át, az olyan egészségügyi problémákig, mint például a szorongás, vírusos megbetegedés és Lyme-kór. Bár nem betegségként tartják számon az agyi ködöt, mégis érdemes odafigyelni rá, és megelőzni.