Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak

2024.03.22

A hatékony visszajelzés-adás kulcsfontosságú a sikeres vezetés és az alkalmazottak fejlődése szempontjából. A jó visszajelzések nemcsak képet adnak az alkalmazottaknak a teljesítményükről, hanem elősegítik a fejlődést és motiválnak. A nem megfelelő visszajelzésekkel ellenben az ellentétes hatást érhetjük el, vagyis romboljuk vele a morált és a teljesítményt. Ezért fontos, hogy a menedzsment tisztában legyen azzal, hogyan kell hatékony és konstruktív visszajelzést adni a beosztottaknak.

Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak?

Legyen rendszeres és strukturált 

Ahhoz, hogy hatékony legyen a visszajelzés, fontos, hogy előre tervezzünk velük és rendszeresé tegyük. Célszerű lehet több, különböző erejű és tartalmú ütemezett értékelési időszakokat bevezetni éves, féléves, negyedéves, vagy akár rövidebb ciklusra. A lényeg, hogy legyen benne rendszer. A strukturált visszajelzési gyakorlat segít az alkalmazottaknak abban, hogy jobban megértsék a vállalat elvárásait és a saját teljesítményüket.

Készüljünk fel a váratlan helyzetre is

Fontos, hogy legyenek ütemezett visszajelzések, azonban időnként szükség lehet ad hoc jellegű megbeszélésre is. Ha valami vis maior helyzet, vagy más pozitív, vagy negatív esemény történik a vállalat életében, akkor fontos ezzel kapcsolatban a dolgozók visszajelzéseket kapjanak. Ezt pedig nem érdemes a következő ütemezett időpontig húzni, főleg, ha az hetek, vagy hónap múlva lesz esedékes. Az azonnali - 1-2 nap felkészülési időt érdemes hagyni az alkalmazottnak - visszajelzések ebben a helyzetben segítenek a gyorsabb reagálásban és a hibák javításában.

Általánosítás helyett konkrétumok

A visszajelzéseknek konkrétnak és specifikusnak kell lenniük, hogy az alkalmazottak tudják, pontosan miben és hogyan kell fejlődniük, illetve mi az, amit jól csinálnak. Például sikeres projektet ne általánosítva zárjuk le, hogy “nagyon jó dolgoztatok”, hanem emeljünk ki konkrét területeket, ahol egyes dolgozók jól teljesítettek helyett. Van aki a csapat koordinációjában jeleskedik, van aki a kommunikációban, van aki a kreativitásával vitte közelebb a csapatot a célhoz, és így tovább. Így mindenki tisztában lesz azzal, mi az erőssége, illetve mi az, amiben fejlődhet.

Legyen pozitív és építő jellegű

A hibák felemlegetése és a szembesítés mindig a kellemetlen része lesz a visszajelzéseknek, azonban elengedhetetlen a fejlődéshez. Legalábbis, ha megfelelően kommunikáljuk. Ne csak a negatív visszacsatolásra élezzük ki a kritikát, hanem hozzuk összefüggésbe az eredményekkel, illetve az erősségekkel és adjunk konkrét javaslatokat a további fejlődésre. Például: "Fantasztikusan koordináltad a projektet, és nagyra értékelem a kreatív megközelítésedet, viszont, egy kicsit több figyelmet fordíthatnál az időbeosztásra is, hogy kevésbé legyen stresszes a munka és még jobb eredményt érj el."

Ne egy monológ legyen

A visszajelzés adása nem csak annyiból áll, hogy elmondjuk az alkalmazottnak a mi véleményünket és meglátásainkat. A visszajelzés legyen egy párbeszéd, ahol lehetőséget biztosítunk a csapat tagoknak, hogy reagáljanak a kritikákra, és megoszthatják velünk az aggályokat, a hátráltató tényezőket, illetve a saját szemszögüket.

Relevancia

A visszajelzéseknek egyértelműeknek és relevánsaknak kell lenniük az adott helyzet és a munkakörhöz. Ügyeljünk arra, hogy ne térjünk el a témától, és ne adjunk olyan visszajelzést, ami nem kapcsolódik közvetlenül az alkalmazott munkájához. Az egyértelmű és releváns visszajelzések segítenek az alkalmazottaknak abban, hogy jobban megértsék az elvárásokat, és tudják, hogy hogyan fejlődjenek.

Megbízhatóság és őszinteség

A bizalom az egyik legfontosabb tényező a menedzsment és az alkalmazottak között. Ha alkalmazottak megbíznak a vezetőségben, akkor a visszajelzések - különösen azok, amelyek a hibák javítását célozzák - jobban elérik a céljukat.. A bizalmi légkör kialakításához megfelelő kommunikációs stratégia, és gyakorlat szükség, amiről korábbi cikkünkben olvashatsz részletesen.

Visszajelzések az alkalmazottak részéről

A hatékony visszajelzés-adás kulcsfontosságú az alkalmazottak fejlődésének és elkötelezettségének szempontjából. Az egyértelmű, konkrét és pozitív hangvételű visszajelzések segítenek az alkalmazottaknak jobban megérteni a vállalat elvárásait, céljait és segíti őket a fejlődésben.

Viszont ahhoz, hogy a munkahelyi kommunikáció hatékony legyen, fontos, hogy ne csak az alkalmazottak kapjanak kritikát. A munkavállaló visszajelzésről következő cikkünkben fogunk részletesen írni.

 

TOVÁBBI HÍREK
Montivíz újabb sikerre a nemzetkőzi porondon
Montivíz újabb sikerre a nemzetkőzi porondon
2024.04.08

Az ESQR (European Society for Quality Research) egy svájci szervezet, aminek a célja, hogy elősegítse a minőségtudatosságot azzal, hogy díjazza a legjobb gyakorlatokat, a kiválóságot és a technológiai innovációt világszerte. 2023-ban a Dubai-ban került sor az ESQR szakmai bizottsága által kiválasztott vállalkozások díjazására. Az eseményre a Montivíz is meghívást kapott a díjvárományosaként.

Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
2024.03.08

A "brain fog" egy mentális állapot, amikor nehéznek érezzük a koncentrációt, a memóriánk kihagy, és az egyszerűbb mindennapi tevékenységeket is jóval nehezebbnek találjuk. Bár az orvostudomány nem tekinti betegségnek, azonban fontos, hogy felismerjük és foglalkozzunk a megelőzésével. Néhány jó tanácsot gyűjtöttünk össze, amivel elkerülhetjük, hogy ködös aggyal ébredjünk.

Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
2024.02.23

Valószínűleg legtöbbünk már megtapasztalta az úgynevezett “brain fog”, vagyis az agyi köd érzést, még ha nem is voltunk tudatában a dolognak. Az agyi köd egy zavaros érzés, amikor nem tudunk koncentrálni, kimerültnek érezzük magunkat, ugyanakkor még sem tudunk aludni vagy pihenni, illetve elfelejtünk dolgokat, vagy egyszerű hibákat, figyelmetlenségeket követünk el. Az agyi ködöt sok minden kiválthatja az alváshiánytól kezdve a hormonális változásokon át, az olyan egészségügyi problémákig, mint például a szorongás, vírusos megbetegedés és Lyme-kór. Bár nem betegségként tartják számon az agyi ködöt, mégis érdemes odafigyelni rá, és megelőzni.

Az introvertált munkavállalók megértése és támogatása a vállalati környezetben
Az introvertált munkavállalók megértése és támogatása a vállalati környezetben
2024.02.14

Az introvertált személyiséggel számtalan olyan pozitív tulajdonság társul, ami egy szervezet számára előnyös lehet. Azonban észrevétlenül bele ütközhetünk olyan nehézségekbe, amelyek hátráltatják a visszahozódó személyiségek kibontakozását a munkában. Viszont fontos, hogy erre ne negatívumként tekintsünk, hanem leküzdendő akadályként.

Mikroplasztik, a láthatatlan ellenség, ami mindenhol ott van
Mikroplasztik, a láthatatlan ellenség, ami mindenhol ott van
2024.02.02

A mikroplasztik jelenség környezetvédelmi és egészségügyi szempontból egyaránt komoly aggodalomra ad okot. A mikroműanyag szó szerint körülvesz minket: jelen van a vizekben - az ivóvízben is -, a talajban és levegőben. A tápláléklánc alján elhelyezkedő élőlények gyakran összekeverik a tápanyaggal a szabad szemmel sokszor láthatatlan részecskék, amelyek így bejutnak a táplálékláncba. A probléma újdonsága miatt még nincsenek kutatások a mikroplasztik hosszútávú hatásáról, viszont az már most is jól látszik, hogy egészségünkre és környezetünkre egyaránt ártalmas.

Tények és tévhitek az introvertált munkavállalókkal kapcsolatban
Tények és tévhitek az introvertált munkavállalókkal kapcsolatban
2024.01.23

Bár mindenki saját és egyedi személyiséggel rendelkezik, az introvertált munkavállalók számos azonos személyiség jeggyel és tulajdonsággal bírnak. A köztudat legtöbbször a negatív aspektusait emeli ki, ami alapján az introváltakat visszahúzódó, csendes, félénk és szorongó emberekkel azonosítják. Azonban ez távol áll a valóságtól. Az introvertált munkavállalók rengeteg potenciállal rendelkeznek.