Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei

2023.01.20

Dehidratáció és a láz kombinációja nem hangzik túl egészségesen, azonban mégis az egyik legnépszerűbb - különösen a hűvösebb hónapokban - wellness tevékenység lényegét írjuk le vele. A szaunázás évről évre egyre népszerűbb rekreációs tevékenység, ami nem véletlen.

Szauna történelem

A szaunázás történelme messze visszanyúlik az időben. Bár az első írásos feljegyzések “alig” ezer évesek a szaunázással kapcsolatban, feltételezések szerint az északi népek már több ezer éve felismerték, hogy a szaunázás jótékony hatásait, amit azóta is kamatoztatnak.

A szauna helyiségek egészségközpontként funkcionáltak sokáig. Elsősorban fürdésre és tisztálkodásra használták, azonban emellett a hely tisztasága miatt sokszor gyógyászati beavatkozásokat, illetve szüléseket is vezettek le a szaunán belül. Még napjainkban is sok északi idős ember elmondhatja magáról, hogy szaunában született.

A finn szauna

Eleinte - egészen a 20. századig - csak az úgynevezett füstszauna létezett. Egy nagy tűzrakó gödröt ástak, ami fölé építették a szaunát. Ez egyrészt lassú volt, mivel nyílt lánggal fűtötték fel a helyiséget, ezért meg kellett várni, hogy már csak parázs maradjon a tűzből. Másrészt pedig a nyílt láng és a faépület kombinálása nem veszélytelen dolog.

A 1900-as években kezdett elterjedni a mai klasszikus értelemben vett finn szauna, ami egy lucfenyőből készült helyiséget jelent fatüzelésű kályhával. A kivezető kéménnyel rendelkező kályha melegíti fel a köveket. A szauna tartozéka a hidegvizes dézsa, amivel vizet lehet önteni a kövekre, hogy szabályozhassuk a levegő páratartalmát.

Miért jó a szauna?

Ma már elképzelhetetlen lenne egy wellness központ szauna nélkül, és ez nem véletlen. A szaunázás jót tesz a testnek, és léleknek egyaránt.

Javítja keringési rendszerünket

A hő hatására vérereink kitágulnak, és pulzusunk is megemelkedik. Ennek eredményeképpen ereink perctérfogata a másfél, kétszeresére nőhet. Ez pedig egy kiváló edzést jelent az ereknek és a szívnek egyaránt. Az erek rugalmasságának különösen jót tesz, ha a szaunázást hidegvizes fürdőzéssel, vagy hóban hembergéssel zárjuk.

Erősíti immunrendszerünket

Szervezetünk az erős izzadás ellenére se tudja magát lehűteni, ami egy lázhoz hasonló állapotot eredményez. A mesterséges lázas állapot hatására szervezetünk védelmi rendszere fokozatot vált, és nagyobb mennyiségben kezd el anti-testeket termelni, hogy felvegye a küzdelmet a vélt betegséggel szemben. Ennek köszönhetően pedig szervezetünk a szaunázást követően jóval ellenállóbb lesz a fertőzésekkel szemben.

Méregtelenít

Leggyakrabban méregtelenítés céljából ülnek be az emberek a szaunába. A forró kabinban ülve nagyon jó érzés, ahogy nézzük verejtékező börünket és elképzeljük, hogy a méreganyagok távoznak a szervezetünkből az izzadságcseppekkel. Sajnos viszont le kell hogy romboljuk ezt az idillikus képet, mivel a verejtékkel valójában nem távozik méreganyag testünkből, legalábbis nem jelentős mennyiségben. Az izzadság elsősorban értékes ásványi sókat tartalmaz.

Persze ez még nem azt jelenti, hogy nem támogatja testünk méregtelenítő folyamatait. A szaunázás jelentősen hozzájárul testünk méregtelenítéséhez, csak nem olyan szembetűnő módon.

A meleg hatására keringési rendszerünk, és belső szerveink - köztük kiválasztó szerveink - fokozottan dolgoznak, aminek köszönhetően a méreganyagok kiválasztása, és ürítése is gyorsabban megy végbe.

Fogyaszt

A szauna súlyunkra is pozitív hatással van. Persze itt fontos kiemelni, hogy nem olyan látványosan, mint ahogy azt sokan remélik. Szaunázás után akár kilókkal is könnyebbek lehetünk, viszont ennek jelentős része vízveszteség, amit mielőbb pótolni kell. Azonban ettől függetlenül a hő hatására testünk anyagcsere folyamatai felgyorsulnak, illetve testünk hütése is kalória felhasználással jár.

Szaunázás veszélyei

A szaunázás nem veszélytelen tevékenység, ugyanis ahogy korábban is írtuk, tulajdonképpen egy mesterséges lázas állapotba kerül testünk. Ha nem tartjuk be a szabályokat, akkor a pozitiv hatásokból negatívak lesznek és súlyos egészségügyi kockázattal is számolnunk kell.

A legfontosabb dolgok, amikre oda kell figyelni:

  • 12 év alatt tilos a szaunázás.

  • Várandós nőknek, és protézissel rendelkezöknek nem javasolt a szaunázás.

  • Magas vérnyomással, és krónikus szívbetegségekkel küzdöknek sem ajánlott.

  • Lázas és ittas állapotban szintén tilos a szaunázás.

  • Szaunázás előtt egy-másfél órával nem tanácsos enni.

A szaunázás nem egy verseny. Nem az nyer, és nem az lesz a legegészségesebb, aki a legtovább tud bent maradni. 10-15 percnél tovább nem javasolt bent tartózkodni a melegbe. Maximum 20 perc benntartózkodás után fordítsunk legalább ugyanennyi időt arra, hogy testünk lehüljön, mielőtt újra bemennénk a forró gőzbe.

A legfontosabb: a megfelelő hidratáció

Szaunázás során - még ha sokan látványosan nem is izzadnak - rengeteg vizet veszít szervezetünk. Ezért szaunázás előtt és utána - közben tilos - gondoskodnunk kell testünk víz utánpótlásáról.

Erre a célra a legideálisabb egy ásványi anyagokban gazdag természetes ásványvíz, mivel ahogy korábban is írtuk, a verejték cseppekkel nem a méreganyagok, hanem az értékes ásványi anyagok távoznak szervezetünkből. A Káli-medence kincse tökéletes választás a szaunázás mellé. Kiegyensúlyozott ásványi-anyag tartalma selymes kényeztetést nyújt kiszáradt szervezetünknek.

 

 

TOVÁBBI HÍREK
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
2023.01.27

Oly sokszor halljuk, hogy az ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az emberi szervezet számára. Legtöbbünk fel is tudunk sorolni jó párat belőle, de azt tudjuk, hogy mik az ásványi anyagok egész pontosan? Ismerjük meg testünk egyik legfontosabb alkotóelemét részletesen!

Hogyan kezeld a téli depressziót?
Hogyan kezeld a téli depressziót?
2023.01.06

A téli depresszió az egyik leggyakoribb szezonális betegség hazánkban. A napfény hiánya felborítja szervezetünk bioritmusát, aminek következtében erőtlennek, motiválatlannak érezzük magunkat és hangulatunk is ingadozik. Ha nem teszünk a téli depresszió ellen, akkor akár az első melengető tavaszi napsugarakig is velünk maradhat.

Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
2022.12.21

A Mikulásgyár országos kezdeményezés immáron 17. alkalommal nyitja meg kapuit az adakozni vágyok számára. A szervezet évről évre egyre több rászoruló számára nyújt felbecsülhetetlen segítséget. Ismerd meg hazánk egyik legnagyobb adománygyűjtő akcióját!

Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
2022.12.09

A hűvös, borongós napok, a fényhiány, és a korai sötétedés óhatatlanul nyomot hagy közérzetünkön és hangulatunkon, hajlamosabbak vagyunk melankóliára. A napfény a kulcsa mindennek, télen a napsütés hiányára érzékeny emberek folyton levertnek, fáradtnak és erőtlennek érezzük magukat. Ez bizony nem más, mint a téli depresszió.

Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
2022.12.01

Ha a munkahelyi szünetre gondolunk, akkor legtöbbünk egy 10-15 perces kávészünetre, vagy az ebédidőre asszociálunk, amiből - sajnos - kevés van. Azonban van egy jó hírünk! Már egy-egy rövidebb - mikro-szünet - is jelentős hatással van fizikai és mentális egészségünkre. Lássuk, miért érdemes akárcsak 1-2 percre elszakadni a munkától!

Rossz szokások, amelyek észrevétlenül rombolják a produktivitást
Rossz szokások, amelyek észrevétlenül rombolják a produktivitást
2022.11.18

Sokunkkal megesik, hogy csak nap végén eszmélünk rá arra, hogy egyáltalán nem voltunk olyan produktivak a munkaidőben, mint ahogy azt előző munkanap végén, vagy reggel terveztük. Még, ha végig futjuk az aznapi történéseket, akkor se nagyon értjük, hogy hol sikkadt el a munkánk, hiszen egész nap csináltunk valamit. Nos, van egy-két olyan cselekvés, ami nem olyan egyértelmű időnyelő, mint például a közösségi média pörgetése.