Hogyan teremtsünk pozitív vállalati légkört?

2023.12.08

Nem mindig könnyű kialakítani és fenntartani a munkahelyi kapcsolatokat, mivel időt és energiát igényelnek. Azonban az erőfeszítések megéri, mivel a pozitív munkahelyi kapcsolatok hozzájárulnak a közös célok eléréséhez és növelik a munkahelyi siker esélyeit.

A pozitív és barátságos munkahelyi légkör elengedhetetlen a munkavállalók jólétéhez és a vállalati sikerhez. Egy ilyen környezet javítja a munkamorált, elősegíti a csapatszellemet, és csökkenti a munkahelyi stresszt. Ezáltal a dolgozók motiváltabbak, produktívabbak és hajlandóbbak együttműködni, ami növeli az innovációt és a hatékonyságot. Emellett a pozitív légkör csökkenti a fluktuációt és vonzza a tehetséges munkaerőt, ami hosszú távon elősegíti a vállalat növekedését és piaci versenyképességét. 

Részletesen a linkre kattintva olvashatsz arról, hogy miért fontos a pozitív légkör a munkahelyen.

Hogyan valósítsuk meg az irodában?

Kényszer hatására barátságok nem fognak kialakulni, főleg ha a vezetőség részéről érkezik a nyomás. Ugyanakkor vannak olyan stratégiák és bevált gyakorlatok, amelyek segíthetik a menedzsmentet abban, hogy elősegítsék a pozitív munkahelyi légkör és kapcsolatok kialakulását.

Tanuljunk meg aktívan hallgatni

Az aktív hallgatás gyakorlása kulcsfontosságú a bizalom és hatékony kommunikáció kialakításában, ami minden egészséges kapcsolat alapja. Az aktív hallgatás azt jelenti, hogy valóban odafigyelünk mások szavaira, fejlesztjük érzelmi intelligenciánkat, és használjuk a nonverbális jeleket annak érdekében, hogy kifejezzük, mennyire fontos számunkra mások gondolatai és érzései.

Fontos megértenünk, miért kulcsfontosságú a hatékony kommunikáció a kapcsolatok építése során. Ha nem vagyunk képesek megosztani érzelmeinket és gondolatainkat másokkal, akkor nem tudunk igazi kötelékeket kialakítani. Az aktív hallgatás segít abban, hogy ne csak meghallgassuk, amit a másik mond, hanem megértsük, hogy mások mit szeretnének mondani, illetve megfelelően tudjunk reagálni rá. Ennek köszönhetően szilárd alapot teremthetünk a jó munkakapcsolatok kialakításához és fenntartásához.

Fordítsunk időt munkatársainkra

Előfordulhat, hogy elfoglaltságaink közepette megfeledkezünk a munkahelyi kapcsolatok ápolásáról, vagy hátra soroljuk a fontossági sorrendben és így nem fordítunk rá elégséges időt. Ezt könnyen orvosolhatjuk azzal, hogy rövid szüneteket tartunk, amikor rövid és kötetlen beszélgetést kezdeményezünk, vagy egy kávézásra invitáljuk kollégánkat. Így egyszerre élvezhetjük a mikroszünetek pozitivumait - amiről részletesen a linkre kattintva olvashatsz - , és a munkahelyi kapcsolatokat is ápoljuk.

Tartsuk be az ígéreteinket

Az ígéretek betartása példát mutat megbízhatóságról. Amikor mások látják, hogy megtartjuk, amit megígértünk, növekszik az irántunk érzett bizalom. Ez kulcsfontosságú a hatékony csapatmunka és sikeres együttműködés szempontjából. A megbízhatóság azt mutatja, hogy tiszteljük mások idejét és elvárásait. Ennek eredményeként könnyebben építhetünk és fenntarthatunk jó munkakapcsolatokat, amelyek hozzájárulnak a közös célok eléréséhez és a munkahelyi produktivitáshoz hosszú távon.

Tudjuk, mikor kérjünk segítséget

Tisztában kell lennünk azzal, hogy mikor és hogyan kérjünk segítséget, amikor szükség van rá. Ha mindent egyedül próbálunk megoldani, az nemcsak csökkentheti a csapatmunka hatékonyságát, hanem kimerítő is lehet. Az, hogy időnként segítséget kérünk vagy feladatokat delegálunk, nemcsak segít abban, hogy teljesítsük az elvárásokat, hanem lehetőséget teremt arra, hogy másokkal együttműködjünk. Az együttműködés segít erősíteni a kapcsolatainkat és elősegíti a közösen kitűzött célok elérését.

Előfordulhat, hogy idönként kellemetlenül érezzük magunkat, amikor segítséget kérünk egy munkatársunktól. Ilyen esetekben érdemes az emberi erőforrások osztályhoz fordulni, ahol segítséget kaphatunk a helyzet kezeléséhez. Sokszor tudnak segíteni abban, hogy kihez fordulhatunk, illetve elősegítik a proaktív kommunikációt.

Tartsuk tiszteletben a határokat

Az egészséges határok kijelölése elengedhetetlenek a munkahelyi barátságok kialakításában és fenntartásában. Fontos megtalálni az egyensúlyt a "munkahelyi kapcsolatok" és a "túlzott szocializálás" között. Továbbá egyértelműen jeleznünk kell, mikor van szükségünk “csendes időre” társalgás helyett.

Kerüld a pletykákat

A pletykák és az irodai játszmák alááshatják a munkahelyi bizalmat. Kerüljük a mások kibeszélését és megkerülését. Ha problémád van valakivel, inkább beszéld meg vele kultúráltan, vagy kérj segítséget a menedzsment részéről a konfliktus megoldására. Ez segít megőrizni a jó kommunikációs gyakorlatot és hozzájárul egy jobb munkakörnyezethez.

Fejezd ki háládat

Már egy kis aprósággal is sokat tehetsz azért, hogy kifejezd megbecsülésedet a csapattársaid felé. Dicsérd meg őket a munkájukért, hozz rágcsálnivalót a pihenőszobába. Az ilyen gesztusok nem maradnak észrevétlenül. Lehetnek olyan napok, amikor nem érzed magad különösebben hálásnak, de a rugalmasság és pozitív hozzáállás kulcsszerepet játszik a jó munkahelyi kapcsolatok építésében.

Nem könnyű, de megéri

Munkahelyi barátságok bonyolultak és kihívást jelenthetnek, viszont elengedhetetlenek a teljesítményünk és jól-létünk szempontjából. Viták ugyan kialakulhatnak, de gyakran hoznak új ötleteket és megoldásokat. Az érett viták tanulságokkal gazdagítanak, és segíthetnek fejlődni. Ha kerüljük a mérgező környezetet, akkor élvezhetjük a pozitív munkahelyi kapcsolatok által nyújtott társaságot, támogatást és ösztönzést. Az ilyen kapcsolatok kialakítása időt vesz igénybe, de megéri az erőfeszítést, mivel erős és pozitív kötelékeket hozhat létre, amelyek növelik a munkahelyi eredményeket.



 

 

TOVÁBBI HÍREK
Montivíz újabb sikere a nemzetközi porondon
Montivíz újabb sikere a nemzetközi porondon
2024.04.08

Az ESQR (European Society for Quality Research) egy svájci szervezet, aminek a célja, hogy elősegítse a minőségtudatosságot azzal, hogy díjazza a legjobb gyakorlatokat, a kiválóságot és a technológiai innovációt világszerte. 2023-ban, Dubai-ban került sor az ESQR szakmai bizottsága által kiválasztott vállalkozások díjazására. Az eseményre a Montivíz is meghívást kapott a díj várományosaként.

Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
2024.03.22

A hatékony visszajelzés-adás kulcsfontosságú a sikeres vezetés és az alkalmazottak fejlődése szempontjából. A jó visszajelzések nemcsak képet adnak az alkalmazottaknak a teljesítményükről, hanem elősegítik a fejlődést és motiválnak. A nem megfelelő visszajelzésekkel ellenben az ellentétes hatást érhetjük el, vagyis romboljuk vele a morált és a teljesítményt. Ezért fontos, hogy a menedzsment tisztában legyen azzal, hogyan kell hatékony és konstruktív visszajelzést adni a beosztottaknak.

Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
2024.03.08

A "brain fog" egy mentális állapot, amikor nehéznek érezzük a koncentrációt, a memóriánk kihagy, és az egyszerűbb mindennapi tevékenységeket is jóval nehezebbnek találjuk. Bár az orvostudomány nem tekinti betegségnek, azonban fontos, hogy felismerjük és foglalkozzunk a megelőzésével. Néhány jó tanácsot gyűjtöttünk össze, amivel elkerülhetjük, hogy ködös aggyal ébredjünk.

Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
2024.02.23

Valószínűleg legtöbbünk már megtapasztalta az úgynevezett “brain fog”, vagyis az agyi köd érzést, még ha nem is voltunk tudatában a dolognak. Az agyi köd egy zavaros érzés, amikor nem tudunk koncentrálni, kimerültnek érezzük magunkat, ugyanakkor még sem tudunk aludni vagy pihenni, illetve elfelejtünk dolgokat, vagy egyszerű hibákat, figyelmetlenségeket követünk el. Az agyi ködöt sok minden kiválthatja az alváshiánytól kezdve a hormonális változásokon át, az olyan egészségügyi problémákig, mint például a szorongás, vírusos megbetegedés és Lyme-kór. Bár nem betegségként tartják számon az agyi ködöt, mégis érdemes odafigyelni rá, és megelőzni.

Az introvertált munkavállalók megértése és támogatása a vállalati környezetben
Az introvertált munkavállalók megértése és támogatása a vállalati környezetben
2024.02.14

Az introvertált személyiséggel számtalan olyan pozitív tulajdonság társul, ami egy szervezet számára előnyös lehet. Azonban észrevétlenül bele ütközhetünk olyan nehézségekbe, amelyek hátráltatják a visszahozódó személyiségek kibontakozását a munkában. Viszont fontos, hogy erre ne negatívumként tekintsünk, hanem leküzdendő akadályként.

Mikroplasztik, a láthatatlan ellenség, ami mindenhol ott van
Mikroplasztik, a láthatatlan ellenség, ami mindenhol ott van
2024.02.02

A mikroplasztik jelenség környezetvédelmi és egészségügyi szempontból egyaránt komoly aggodalomra ad okot. A mikroműanyag szó szerint körülvesz minket: jelen van a vizekben - az ivóvízben is -, a talajban és levegőben. A tápláléklánc alján elhelyezkedő élőlények gyakran összekeverik a tápanyaggal a szabad szemmel sokszor láthatatlan részecskék, amelyek így bejutnak a táplálékláncba. A probléma újdonsága miatt még nincsenek kutatások a mikroplasztik hosszútávú hatásáról, viszont az már most is jól látszik, hogy egészségünkre és környezetünkre egyaránt ártalmas.