A produktív munkakörnyezet ismérvei
2023.03.10A vállalkozás legértékesebb erőforrása a munkavállaló. Ezért elengedhetetlen, hogy olyan munkakörnyezetet biztosítson számukra, ami hozzájárul elégedettségéhez, kreatívitáshoz és produktivitáshoz. Nézzük meg, hogyan is néz ki egy ilyen munkahely!
A pozitív és nyüzsgő vállalati kultúra nemcsak az elégedettségét növeli a munkavállalóknak, hanem produktivitásukat és motivációjúkat. Az Oxfordi Egyetem üzleti kara által végzett kutatás szerint a boldog munkavállalók 13 százalékkal hatékonyabbak is egyben.
Mitől lehet boldog egy munkahely?
Hatékony munkahelyi kommunikáció
A nem megfelelő kommunikációs gyakorlat az egyik legfőbb gátja a produktív munkahelynek. Nincs is annál rosszabb egy dolgozó számára, mint amikor úgy érzi, hogy kilóg a sorból, vagy nem számít a véleménye. Ezért tennünk kell érte, hogy a munkavállalók ha kell megszólaljanak, és felszólaljanak a munkahelyen. Ösztönözni kell őket, hogy szabadon gondolkodjanak, és kérjük ki a véleményüket, hogy érezzék, igenis számítanak a visszajelzéseik, az ötleteik és az aggályaik,
Ennek a kulcsa a közös tér, ami segít a kapcsolatok kialakításában és fenntartásában. Bár az utóbbi években számtalan munkával kapcsolatos tevékenység költözött az online térben - ami eredendően nem baj -, azonban a személyes kommunikációt semmi sem múlhatja felül.
Ezek a közös terek tulajdonképpen inkubátorként szolgálnak a dolgozók számára, hogy hatékony csapatmunka születhessen. A közösségi helyiségek mellett privát teret is kell biztosatani a dolgozók számára, ahova elvonulhatnak, ha szükségesnek érzik. Ez alapján célszerű az alábbi helyiségekkel rendelkeznie egy munkahelynek?
-
Hot desking helyiség: Nyitott irodahelyiség, ahol több, jól felszerelt munkaállomás van, azonban egyik sem tartozik egy bizonyos személyhez, hanem az használja, akinek éppen szüksége van rá.
-
Jól felszerelt pihenő helyiség, ami eltér a formális irodától.
-
Privát iroda helyiségek
-
Fókusz fülkék
-
Közösségi területekkel
-
Meeting szobábakkal
Miért van ezekre szükség? Például a közösségi tér lehetőséget nyújt az alkalmazottak számára - különösen nagyobb cégek esetén -, hogy olyan munkatársakkal találkozzanak, akikkel más esetben csak elvétve váltanak egy két szót, akkor is munkaügyben.. A fókusz állomások pedig lehetőséget biztosítanak arra, hogy az alkalmazott kizárjon minden zavaró tényezőt, ha úgy szeretné.
Olyan hely, ahol önmagad lehetsz
A szervezetnek támogatnia kell a munkavállalók függetlenségét, valamint gondoskodnia kell arról, hogy kényelmesen érezzék és szabadon kifejezzék magukat. Ha úgy érzik a dolgozók, hogy korlátozva vannak - például megszabjuk hogyan öltözködjenek, dolgozzanak -, akkor kevésbé lesznek hatékonyak.
Ez a függetlenség többet jelent a megszokott úgynevezett rugalmas munkahelytől. A munkavállalóknak engedni kell, hogy úgy dolgozanak, ahogy ők szeretnének. Ösztönözni kell őket a kreatív gondolkodásra és hagyjuk, hogy olyan életvitelt folytassanak, amilyet szeretnénk. Például, ha el szeretnék hozni négylábú társukat a munkahelyre, akkor biztosítsunk lehetőséget számunkra. A kutyabarát munkahely előnyeiről korábbi cikkünkben olvashatsz.
Egy 2022-es angliai tanulmány szerint, azokon a munkahelyeken, ahol nagyfokú munkavállalói autonómiát vezettek be, a munkateljesítmény 42 százalékkal növekedett. Valamint a dolgozók 32 százalékkal boldogabbnak és 34 százalékkal kreatívabbnak érzik magukat.
Természeten ez nem azt jelenti, hogy teljesen el kell engedni a gyeplőt, mert az is a teljesítmény és a csapatkohézió rovására mehet. Fontos, hogy a produktivitást előre egyeztetett, pontos KPI (teljesítménymutatók) mellett monitorozzuk, illetve figyeljünk arra, hogy az egyik alkalmazott szabadsága se menjen a többi munkatársa rovására. Szerencsére jó kommunikációs gyakorlat mellett erre nem valószínű, hogy sor kerül.
A szünetek helyes megközelítése
A szűkös határidők nagy nyomást helyeznek a munkavállalókra, ami miatt sokszor kényszerülnek a feladat gyors elvégzésére. Emiatt pedig kevesebb - vagy egyáltalán nem - időt szánnak a szünetekre, amivel kicsit kiszakadnak a munka monotonitásából. Ez pedig a teljesítmény rovására megy, ami a vállalat eredményein is meg fognak látszani.
Ösztönözzük a munkavállalókat arra, hogy akkor is tartsanak szünetet, amikor szorít az idő. Nyomatékosítsuk számukra, hogy nem a gyengeség vagy az elkötelezettség hiányának jele, ha szükségünk van egy kis időre, amikor nem a munkával foglalkozunk.
Ez lehet sokak számára meglepő lehet, hiszen hagyományos gondolkodás mellett nem összeegyeztethető, hogy rövid a határidő, mi pedig mégis szorgalmazzuk a munka megszakítását. Az lehet, hogy időben kevesebbet dolgozik a munkavállaló, viszont az idő alatt jóval hatékonyabban. A munkahelyi szünetek fontosságáról és előnyeiről részletesebben korábbi cikkünkben olvashatsz, kattints a linkre!
TOVÁBBI HÍREK

Hogyan teremtsünk pozitív vállalati légkört?
2023.12.08Nem mindig könnyű kialakítani és fenntartani a munkahelyi kapcsolatokat, mivel időt és energiát igényelnek. Azonban az erőfeszítések megéri, mivel a pozitív munkahelyi kapcsolatok hozzájárulnak a közös célok eléréséhez és növelik a munkahelyi siker esélyeit.

Miért fontos a pozitív légkör a munkahelyen?
2023.12.01A munkahelyi kapcsolatoknak és légkörnek nagyobb hatása van a dolgozók közérzetére és teljesítményére, mint sokan gondolnák. Ha szilárd és jó kapcsolatokat ápolunk csapatunkkal, akkor örömmel fogunk munkába menni. Ez a pozitív érzés és hozzáállás munkahatékonyságunkon és teljesítményünkön is meglátszik.

Hogyan alkalmazkodjunk a téli időszámításhoz?
2023.11.28A tél már kopogtat az ajtónkon, a nappalok rövidek és zimankósak, az éjszakák hosszúak és hidegek. A téli hónapok - sokszor észrevétlenül - csökkentik motivációnkat, és megnehezíti az összpontosítást a munkára. Szerencsére egy kis odafigyeléssel, néhány apró “lifehack”-kel - vagyis apró trükkel - ellensúlyozni tudjuk a hideg hónapokkal járó nehézségeket.

Hogyan dolgozzunk munkaórák helyett az eredményekért?
2023.11.17A munka eredményességének érdekében a vállalkozásoknak kizárólag arra kell koncentrálniuk, hogy az alkalmazottaknak milyen feladatokat kell elvégezniük és azt milyen minőségben kell tenniük. Ez az úgynevezett eredményközpontú munkakörnyezet alapja. Egyszerűen hangzik, nem igaz? A gyakorlatban egy kicsit bonyolultabb, de egy kis szemléletváltással gyorsan nagy lépéseket tehetünk az irányába.

Hogyan tegyük a tanulást a mindennapok részévé?
2023.11.10A modern vezetők hatásköre túlmutat a hagyományosan megszokottnál. Nemcsak a munkafolyamatokat és a projekteket kell irányítani, illetve kulcsfontosságú döntéseket hozni, hanem a csapat fejlődését is ösztönözni és támogatni kell. A munkavállalók ideje véges, de kritikus hiba lenne, ha nem tudnánk időt szakítani a tanulásra.

Élelmezési világnap - A víz élet, a víz élelem
2023.10.13Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének kezdeményezésére hívták életre az Élelmezési Világnapot több, mint 50 éve. Az esemény célja, hogy felhívja a világ figyelmét arra, hogy világszerte közel 1 milliárd ember éhezik, miközben világ többi részén a túlsúllyal küzdenek. Idén az Élelmezési világnap reflektor fényében a minden élelmiszer mögött megbúvó felbecsülhetetlen értékű ivóvíz áll.