Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet

2022.12.01

Ha a munkahelyi szünetre gondolunk, akkor legtöbbünk egy 10-15 perces kávészünetre, vagy az ebédidőre asszociálunk, amiből - sajnos - kevés van. Azonban van egy jó hírünk! Már egy-egy rövidebb - mikro-szünet - is jelentős hatással van fizikai és mentális egészségünkre. Lássuk, miért érdemes akárcsak 1-2 percre elszakadni a munkától!

Mi is az a mikro-szünet?

A mikro-szünet egy teljesen önkéntes, ad hoc jellegű legalább fél perces, de legfeljebb 5 perces szünet, amelyet munka közben tartunk. Ezt sokszor észre se vesszük, mivel ez a szünet bármi “hétköznapi” is lehet, mint például az, hogy elbandukolunk a vízadagolóhoz.

Mi a célja?

Megszakítjuk vele a munka monotonitását, amivel fel frissíthetjük szellemünket és testünket egyszerre. Ez pedig pozitív hatással van fizikai és mentális egészségünkre egyaránt.

Milyen hatással van ránk?

Számtalan kutatás foglalkozik a mikro-szünetek élettani hatásával. Az alábbi előnyökkel számolhatunk, ha mi is adaptáljuk ezt az egyszerű ám nagyszerű rutint.

Jobban tudunk koncentrálni és növeli a produktivitást

A mikro-szünetek legnagyobb előnye sokak számára kontraproduktívnak tűnik. Hogyan tudnánk azzal jobban koncentrálni a munkára, ha meg-meg szakítjuk?

Illinoisi Egyetem kutatói válaszolnak a kérdésre. Egyik kutatásukban egy 50 perces memória feladatot osztottak ki két csoportnak. Az egyik csoport számára biztosítottak 2 rövid szünetet, míg a kontroll csapat számára nem. Az utóbbi csoport tagjainak a teljesítménye jelentősen romlott az idő múlásával, míg az előző csapaté változatlan maradt.

Csökkenti a stresszt

A stressz az egyik - ha nem a legnagyobb - probléma a munkahelyen. Amerikában például az Everest College 2019-es felmérése alapján a dolgozók 83 százaléka szenved valamilyen szinten munkahelyi stressztől. Hazánkban 2014 óta nem készült hasonló átfogó felmérés. A Semmelweis egyetem által végzett felmérés szerint a magyar munkavállalók 43 százaléka küzd, vagy küzdött már munkahelyi stresszel.

Egy korábbi tanulmány kimutatta, hogy ha a korábbi munkarutintba apró szüneteket iktatunk, akkor csökken a pulzus és a stressz szint, illetve a stresszel kapcsolatos hibák száma is. A teszt csoportnak 40-50 percenként átlagosan 28 mp szünetet írtak elő. Szóval ha stresszesnek érezzük magunkat munka közben, akkor tartsunk egy legalább fél perces szünetet, már az is sokat segít. Munkahelyi stressz kezeléséről részletesebben a linkre kattintva olvashatsz.

Védelmet nyújt csont-, és izomrendszerünknek

Világszerte a váz-, és izomrendszeri megbetegedések (MSD, azaz musculoskeletal disorders) gyakorísága egyre nagyobb. Az ülőmunkát végzők körében pedig különösen magas ez az arány, ami a nem ergonomikusan kialakított munkakörnyezetre vezethető vissza.

Sebészeti orvosok bevonásával végzett kutatás kimutatta, hogy a mikro-szünetek jelentősen csökkentik a nyak, váll, és hát körül jelentkező fájdalmak gyakoriságát. A vizsgálatban résztvevők számára 30-40 percenként 1-2 perces rövid szünetet iktattak be, amikor kicsit sétálniuk és nyújtaniuk kellett.

A nyújtás egyrészről serkenti a vérkeringést, aminek köszönhetően a mikrosérülések gyorsabban gyógyulnak. Másrészről pedig enyhíti az izmok terheltségét.

Megelőzhető a szemfáradtság

Valószínűleg mindenki, akinek a fő munkaeszköze a számítógép tapasztalta a következő három tünet egyikét: fejfájás, szemszárazság és a homályos látás. Sajnos legféltettebb kincsünket sem lehet a végtelenségig terhelni azzal, hogy a monitort bámuljuk.

Egy thaiföldi kutatás arra a következtetésre jutott, hogy már azzal jelentősen csökkenthetjük a szemfáradtság okozta kellemetlenséget, ha fél óránként tartunk 30 másodperces “monitor szünetet” és naponta 15 perc hosszabb szünetet a géptől, amikor kicsit átmozgatjuk izomzatunkat.

Hogyan csináljam?

Az egyik legelterjedtebb mikro-szünet rutin az úgynevezett 3x20. E szerint nem kell mást tenni, mint 20 percenként 20 másodpercre 20 méter távolságra nézni. Ez pont elég ahhoz hogy agyunk, és szemünk elveszítse a korábbi fokúszt, aminek köszönhetően új lendülettel tudjuk folytatni a munkát. Más tanulmányok szerint az a legoptimálisabb, ha körülbelül 40 másodperces intervallumokban tartunk legalább 30 másodperces szünetet.

Ha pedig kizárólag ülőmunkát végzel, akkor egészséged érdekében 30-40 percenként állj fel, és mozgasd át magadat egy kicsit. Nem szabad rá sajnálni az időt, akár 4-5 percet is érdemes rászánni. A betegszabadsággal ennél jóval több idő esik ki hosszútávon. Erről korábbi cikkünkben olvashatsz részletesebben, kattints a linkre.

 

TOVÁBBI HÍREK
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
2023.01.27

Oly sokszor halljuk, hogy az ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az emberi szervezet számára. Legtöbbünk fel is tudunk sorolni jó párat belőle, de azt tudjuk, hogy mik az ásványi anyagok egész pontosan? Ismerjük meg testünk egyik legfontosabb alkotóelemét részletesen!

Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
2023.01.20

Dehidratáció és a láz kombinációja nem hangzik túl egészségesen, azonban mégis az egyik legnépszerűbb - különösen a hűvösebb hónapokban - wellness tevékenység lényegét írjuk le vele. A szaunázás évről évre egyre népszerűbb rekreációs tevékenység, ami nem véletlen.

Hogyan kezeld a téli depressziót?
Hogyan kezeld a téli depressziót?
2023.01.06

A téli depresszió az egyik leggyakoribb szezonális betegség hazánkban. A napfény hiánya felborítja szervezetünk bioritmusát, aminek következtében erőtlennek, motiválatlannak érezzük magunkat és hangulatunk is ingadozik. Ha nem teszünk a téli depresszió ellen, akkor akár az első melengető tavaszi napsugarakig is velünk maradhat.

Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
2022.12.21

A Mikulásgyár országos kezdeményezés immáron 17. alkalommal nyitja meg kapuit az adakozni vágyok számára. A szervezet évről évre egyre több rászoruló számára nyújt felbecsülhetetlen segítséget. Ismerd meg hazánk egyik legnagyobb adománygyűjtő akcióját!

Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
2022.12.09

A hűvös, borongós napok, a fényhiány, és a korai sötétedés óhatatlanul nyomot hagy közérzetünkön és hangulatunkon, hajlamosabbak vagyunk melankóliára. A napfény a kulcsa mindennek, télen a napsütés hiányára érzékeny emberek folyton levertnek, fáradtnak és erőtlennek érezzük magukat. Ez bizony nem más, mint a téli depresszió.

Rossz szokások, amelyek észrevétlenül rombolják a produktivitást
Rossz szokások, amelyek észrevétlenül rombolják a produktivitást
2022.11.18

Sokunkkal megesik, hogy csak nap végén eszmélünk rá arra, hogy egyáltalán nem voltunk olyan produktivak a munkaidőben, mint ahogy azt előző munkanap végén, vagy reggel terveztük. Még, ha végig futjuk az aznapi történéseket, akkor se nagyon értjük, hogy hol sikkadt el a munkánk, hiszen egész nap csináltunk valamit. Nos, van egy-két olyan cselekvés, ami nem olyan egyértelmű időnyelő, mint például a közösségi média pörgetése.