Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet

2022.12.01

Ha a munkahelyi szünetre gondolunk, akkor legtöbbünk egy 10-15 perces kávészünetre, vagy az ebédidőre asszociálunk, amiből - sajnos - kevés van. Azonban van egy jó hírünk! Már egy-egy rövidebb - mikro-szünet - is jelentős hatással van fizikai és mentális egészségünkre. Lássuk, miért érdemes akárcsak 1-2 percre elszakadni a munkától!

Mi is az a mikro-szünet?

A mikro-szünet egy teljesen önkéntes, ad hoc jellegű legalább fél perces, de legfeljebb 5 perces szünet, amelyet munka közben tartunk. Ezt sokszor észre se vesszük, mivel ez a szünet bármi “hétköznapi” is lehet, mint például az, hogy elbandukolunk a vízadagolóhoz.

Mi a célja?

Megszakítjuk vele a munka monotonitását, amivel fel frissíthetjük szellemünket és testünket egyszerre. Ez pedig pozitív hatással van fizikai és mentális egészségünkre egyaránt.

Milyen hatással van ránk?

Számtalan kutatás foglalkozik a mikro-szünetek élettani hatásával. Az alábbi előnyökkel számolhatunk, ha mi is adaptáljuk ezt az egyszerű ám nagyszerű rutint.

Jobban tudunk koncentrálni és növeli a produktivitást

A mikro-szünetek legnagyobb előnye sokak számára kontraproduktívnak tűnik. Hogyan tudnánk azzal jobban koncentrálni a munkára, ha meg-meg szakítjuk?

Illinoisi Egyetem kutatói válaszolnak a kérdésre. Egyik kutatásukban egy 50 perces memória feladatot osztottak ki két csoportnak. Az egyik csoport számára biztosítottak 2 rövid szünetet, míg a kontroll csapat számára nem. Az utóbbi csoport tagjainak a teljesítménye jelentősen romlott az idő múlásával, míg az előző csapaté változatlan maradt.

Csökkenti a stresszt

A stressz az egyik - ha nem a legnagyobb - probléma a munkahelyen. Amerikában például az Everest College 2019-es felmérése alapján a dolgozók 83 százaléka szenved valamilyen szinten munkahelyi stressztől. Hazánkban 2014 óta nem készült hasonló átfogó felmérés. A Semmelweis egyetem által végzett felmérés szerint a magyar munkavállalók 43 százaléka küzd, vagy küzdött már munkahelyi stresszel.

Egy korábbi tanulmány kimutatta, hogy ha a korábbi munkarutintba apró szüneteket iktatunk, akkor csökken a pulzus és a stressz szint, illetve a stresszel kapcsolatos hibák száma is. A teszt csoportnak 40-50 percenként átlagosan 28 mp szünetet írtak elő. Szóval ha stresszesnek érezzük magunkat munka közben, akkor tartsunk egy legalább fél perces szünetet, már az is sokat segít. Munkahelyi stressz kezeléséről részletesebben a linkre kattintva olvashatsz.

Védelmet nyújt csont-, és izomrendszerünknek

Világszerte a váz-, és izomrendszeri megbetegedések (MSD, azaz musculoskeletal disorders) gyakorísága egyre nagyobb. Az ülőmunkát végzők körében pedig különösen magas ez az arány, ami a nem ergonomikusan kialakított munkakörnyezetre vezethető vissza.

Sebészeti orvosok bevonásával végzett kutatás kimutatta, hogy a mikro-szünetek jelentősen csökkentik a nyak, váll, és hát körül jelentkező fájdalmak gyakoriságát. A vizsgálatban résztvevők számára 30-40 percenként 1-2 perces rövid szünetet iktattak be, amikor kicsit sétálniuk és nyújtaniuk kellett.

A nyújtás egyrészről serkenti a vérkeringést, aminek köszönhetően a mikrosérülések gyorsabban gyógyulnak. Másrészről pedig enyhíti az izmok terheltségét.

Megelőzhető a szemfáradtság

Valószínűleg mindenki, akinek a fő munkaeszköze a számítógép tapasztalta a következő három tünet egyikét: fejfájás, szemszárazság és a homályos látás. Sajnos legféltettebb kincsünket sem lehet a végtelenségig terhelni azzal, hogy a monitort bámuljuk.

Egy thaiföldi kutatás arra a következtetésre jutott, hogy már azzal jelentősen csökkenthetjük a szemfáradtság okozta kellemetlenséget, ha fél óránként tartunk 30 másodperces “monitor szünetet” és naponta 15 perc hosszabb szünetet a géptől, amikor kicsit átmozgatjuk izomzatunkat.

Hogyan csináljam?

Az egyik legelterjedtebb mikro-szünet rutin az úgynevezett 3x20. E szerint nem kell mást tenni, mint 20 percenként 20 másodpercre 20 méter távolságra nézni. Ez pont elég ahhoz hogy agyunk, és szemünk elveszítse a korábbi fokúszt, aminek köszönhetően új lendülettel tudjuk folytatni a munkát. Más tanulmányok szerint az a legoptimálisabb, ha körülbelül 40 másodperces intervallumokban tartunk legalább 30 másodperces szünetet.

Ha pedig kizárólag ülőmunkát végzel, akkor egészséged érdekében 30-40 percenként állj fel, és mozgasd át magadat egy kicsit. Nem szabad rá sajnálni az időt, akár 4-5 percet is érdemes rászánni. A betegszabadsággal ennél jóval több idő esik ki hosszútávon. Erről korábbi cikkünkben olvashatsz részletesebben, kattints a linkre.

 

TOVÁBBI HÍREK
Az alkalmazotti visszajelzések szerepe a szervezeti sikerben
Az alkalmazotti visszajelzések szerepe a szervezeti sikerben
2024.05.03

Az alkalmazotti visszajelzések létfontosságúak a sikeres szervezetek számára, hiszen segítik a folyamatos fejlődést és a kölcsönös növekedést. Ebben a teljes körű útmutatóban megvizsgáljuk az alkalmazotti visszajelzések jelentőségét, felfedezve annak sokoldalú előnyeit és az hatékony bevezetés legjobb gyakorlatait.

Montivíz újabb sikere a nemzetközi porondon
Montivíz újabb sikere a nemzetközi porondon
2024.04.08

Az ESQR (European Society for Quality Research) egy svájci szervezet, aminek a célja, hogy elősegítse a minőségtudatosságot azzal, hogy díjazza a legjobb gyakorlatokat, a kiválóságot és a technológiai innovációt világszerte. 2023-ban, Dubai-ban került sor az ESQR szakmai bizottsága által kiválasztott vállalkozások díjazására. Az eseményre a Montivíz is meghívást kapott a díj várományosaként.

Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
2024.03.22

A hatékony visszajelzés-adás kulcsfontosságú a sikeres vezetés és az alkalmazottak fejlődése szempontjából. A jó visszajelzések nemcsak képet adnak az alkalmazottaknak a teljesítményükről, hanem elősegítik a fejlődést és motiválnak. A nem megfelelő visszajelzésekkel ellenben az ellentétes hatást érhetjük el, vagyis romboljuk vele a morált és a teljesítményt. Ezért fontos, hogy a menedzsment tisztában legyen azzal, hogyan kell hatékony és konstruktív visszajelzést adni a beosztottaknak.

Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
2024.03.08

A "brain fog" egy mentális állapot, amikor nehéznek érezzük a koncentrációt, a memóriánk kihagy, és az egyszerűbb mindennapi tevékenységeket is jóval nehezebbnek találjuk. Bár az orvostudomány nem tekinti betegségnek, azonban fontos, hogy felismerjük és foglalkozzunk a megelőzésével. Néhány jó tanácsot gyűjtöttünk össze, amivel elkerülhetjük, hogy ködös aggyal ébredjünk.

Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
2024.02.23

Valószínűleg legtöbbünk már megtapasztalta az úgynevezett “brain fog”, vagyis az agyi köd érzést, még ha nem is voltunk tudatában a dolognak. Az agyi köd egy zavaros érzés, amikor nem tudunk koncentrálni, kimerültnek érezzük magunkat, ugyanakkor még sem tudunk aludni vagy pihenni, illetve elfelejtünk dolgokat, vagy egyszerű hibákat, figyelmetlenségeket követünk el. Az agyi ködöt sok minden kiválthatja az alváshiánytól kezdve a hormonális változásokon át, az olyan egészségügyi problémákig, mint például a szorongás, vírusos megbetegedés és Lyme-kór. Bár nem betegségként tartják számon az agyi ködöt, mégis érdemes odafigyelni rá, és megelőzni.

Az introvertált munkavállalók megértése és támogatása a vállalati környezetben
Az introvertált munkavállalók megértése és támogatása a vállalati környezetben
2024.02.14

Az introvertált személyiséggel számtalan olyan pozitív tulajdonság társul, ami egy szervezet számára előnyös lehet. Azonban észrevétlenül bele ütközhetünk olyan nehézségekbe, amelyek hátráltatják a visszahozódó személyiségek kibontakozását a munkában. Viszont fontos, hogy erre ne negatívumként tekintsünk, hanem leküzdendő akadályként.