Hogyan vegyük elejét a fluktuációnak?
2023.05.12Milyen hatással van a fluktuáció a vállalkozásra?
Valószínűleg azzal mindenki tisztában van, hogy a magas fluktuáció negatív hatással van a vállalkozásra, viszont a valós költségével már kevesen vannak tisztában. Egy egy távozó munkatárs jelentős anyagi terhet (kiléptetési költségek, új alkalmazott képzése stb) jelent a cég számára, amit a vállalkozás meg tud becsülni. Azonban vannak olyan negatív tényezők is, amelyek nehezen számszerűsíthetőek. Bővebben korábbi cikkünkben olvashatsz a fluktuáció negatív következményeiről.
Miért távoznak a munkavállalók a leggyakrabban?
Számos oka lehet annak, hogy egy munkavállaló a távozás mellett dönt. A munkavállalónak se érdeke, hogy gyakran váltson munkahelyet, ezért sokszor több tényező vezet végül a felmondáshoz. A legtöbb ilyen negatív faktorra a munkáltatónak befolyása van, vagyis a vezetők felelőssége, hogy felismerjék a jeleket és tegyenek ellene. A leggyakoribb felmondási okokról korábbi cikkünkben olvashatsz.
Mit tehetünk a magas fluktuáció ellen?
A felmondások jelentős része megelőzhető. Minden apró változtatás döntő súllyal bír, ami javítja karrierfejlesztési lehetőségeket, a munka és a magánélet egyensúlyát, a vezetői kapcsolatokat, a javadalmazásokat és az általános jólétet a munkahelyen.
Találjuk meg a megfelelő embert
Már azelőtt csökkenthetjük a felmondás valószínűségét, mielőtt egyáltalán a leendő munkatárs a szervezetbe lépett volna. Minden cégnél más és más a felvételi eljárás. Hogyan bizonyosodhatunk meg arról, hogy a miénk célravezető?
A legfontosabb, hogy ne az legyen a cél, hogy olyan embert találjunk, aki rendelkezik a megfelelő készségekkel és képességekkel, ami a munkakörhöz szükséges, hanem olyat, aki emellett a vállalati kultúrába is tökéletesen illik. Nem véletlen, hogy napjainkban az állásinterjúkon a szakmai kvalitás feltérképezése helyett a személyiség megismerésére helyeződött át a fókusz.
Elismerés és jutalmazás
Az alkalmazottaknak rendkívül fontos elismerés és megbecsülés. Ahhoz, hogy ezt megfelelő módon megkaphassák és érezhessék képzett vezetőkre van szükség. A boldog alkalmazottak átlagosan 12%-kal produktívabbak, mint az elégedetlenek. Célszerű az alkalmazottakat megjutalmazni, ha az elvárásokon felül teljesítenek.
A pozitív munkakörnyezet hozzájárul ahhoz, hogy az alkalmazottak boldogok legyenek és úgy érezzék, hogy elismerik munkájukat, aminek az eredményeképpen motiváltak lesznek , illetve elkötelezettek a szervezet irányába.
Tegyük láthatóvá a karrier utat
Ahogy korábbi cikkünkben is írtuk, a nem megfelelő előrelépési lehetőség a leggyakoribb felmondási ok, különösen a fiatal munkavállalók között. Fontos, hogy ne érezzék úgy, hogy karrierjük stagnál, mivel ez esetben az előrelépési lehetőséget a munkahely váltásban fogják látni. Az elismerés és a jutalmazása része legyen az is, hogy az alkalmazottakat előre mozdítjuk a karrier útjukon.
Ösztönözzük a vezetőket, hogy ütemezzenek rendszeres találkozókat csapatukkal, hogy megvitassák céljaikat és azt, hogy a vállalat hogyan segítheti őket ezeknek elérésében.
Munka és magánélet egészséges egyensúlya
Felmérések szerint, a munkavállalók számára a különböző egyéb juttatások döntő tényezőként szerepelnek, amikor a munkahelyváltást fontolgatják. A legjobb, ha ezek a juttatások szeméylreszabottak. Például korlátlan, vagy jelentős mennyiségű apasági vagy anyasági szabadság a gyermek születését követő években eldöntheti a munkahely váltás kérdését. A rugalmas munkaidő, vagy munkakörnyezet is jelentősen befolyásolhatja a munkavállalót a döntésében.
Tanulás és fejlődés elősegítése
A folyamatos tanulás és fejlődés pozitívan hat a munkavállalóra, ami a szervezet számára is határozottan előnyös. Ezért a cégnek jól felépített képzési és fejlesztési stratégiára van szüksége, amivel lehetőséget biztosít az alkalmazottai számára, hogy olyan irányba fejlődjenek, ami érdekli őket és a vállalat számára is hasznos.
Például felajánlhatunk meghatározot keretet, amit konferencián vagy tanfolyamra való részvételre lehet fordítani. A program sikeréhez az kell, hogy a kritériumok világosak és méltányosak legyenek, valamint az alkalmazottak számára egyértelműek legyenek.
Figyeljünk a toxikus munkatársakra
Ahogy a munkahelyi barátságoknak megvannak a pozitívumai, úgy a kellemetlen munkatársaknak a hátránya. A túlságosan kritikus, pletykás, önző és áskálódó alkalmazottak ellehetetlenítik a nagy reményekkel érkező, motivált munkatársakat, akik előbb vagy utóbb emiatt a távozás mellett döntenek. Ezért fontos, hogy figyeljünk az apróságokra, a metakommunikációra és gyűjtsünk visszajelzéseket az alkalmazottaktól, hogy kiszűrjük a toxikus személyeket és kezelni tudjuk a konfliktust.
TOVÁBBI HÍREK
A legszárazabb helyek Földünkön
2024.06.03Földünk méltán kiérdemli a kék bolygó kifejezését, mivel felszínének több, mint 70%-át víz borítja. Azonban vannak olyan területek Földünkön, ahol olyan körülmények uralkodnak, ami szinte elképzelhetetlen. Hihetetlen, de bolygónk legszárazabb területein, ahol sokszor hosszú évtizedekig egy csepp csapadék sem esik, mégis van élet. A zord körülmények között virágzó élet segít, hogy nagyobb becsben tartsuk Földünk legértékesebb kincsét, a vizet.
Az alkalmazotti visszajelzések szerepe a szervezeti sikerben
2024.05.03Az alkalmazotti visszajelzések létfontosságúak a sikeres szervezetek számára, hiszen segítik a folyamatos fejlődést és a kölcsönös növekedést. Ebben a teljes körű útmutatóban megvizsgáljuk az alkalmazotti visszajelzések jelentőségét, felfedezve annak sokoldalú előnyeit és az hatékony bevezetés legjobb gyakorlatait.
Montivíz újabb sikere a nemzetközi porondon
2024.04.08Az ESQR (European Society for Quality Research) egy svájci szervezet, aminek a célja, hogy elősegítse a minőségtudatosságot azzal, hogy díjazza a legjobb gyakorlatokat, a kiválóságot és a technológiai innovációt világszerte. 2023-ban, Dubai-ban került sor az ESQR szakmai bizottsága által kiválasztott vállalkozások díjazására. Az eseményre a Montivíz is meghívást kapott a díj várományosaként.
Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
2024.03.22A hatékony visszajelzés-adás kulcsfontosságú a sikeres vezetés és az alkalmazottak fejlődése szempontjából. A jó visszajelzések nemcsak képet adnak az alkalmazottaknak a teljesítményükről, hanem elősegítik a fejlődést és motiválnak. A nem megfelelő visszajelzésekkel ellenben az ellentétes hatást érhetjük el, vagyis romboljuk vele a morált és a teljesítményt. Ezért fontos, hogy a menedzsment tisztában legyen azzal, hogyan kell hatékony és konstruktív visszajelzést adni a beosztottaknak.
Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
2024.03.08A "brain fog" egy mentális állapot, amikor nehéznek érezzük a koncentrációt, a memóriánk kihagy, és az egyszerűbb mindennapi tevékenységeket is jóval nehezebbnek találjuk. Bár az orvostudomány nem tekinti betegségnek, azonban fontos, hogy felismerjük és foglalkozzunk a megelőzésével. Néhány jó tanácsot gyűjtöttünk össze, amivel elkerülhetjük, hogy ködös aggyal ébredjünk.
Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
2024.02.23Valószínűleg legtöbbünk már megtapasztalta az úgynevezett “brain fog”, vagyis az agyi köd érzést, még ha nem is voltunk tudatában a dolognak. Az agyi köd egy zavaros érzés, amikor nem tudunk koncentrálni, kimerültnek érezzük magunkat, ugyanakkor még sem tudunk aludni vagy pihenni, illetve elfelejtünk dolgokat, vagy egyszerű hibákat, figyelmetlenségeket követünk el. Az agyi ködöt sok minden kiválthatja az alváshiánytól kezdve a hormonális változásokon át, az olyan egészségügyi problémákig, mint például a szorongás, vírusos megbetegedés és Lyme-kór. Bár nem betegségként tartják számon az agyi ködöt, mégis érdemes odafigyelni rá, és megelőzni.