Black friday helyett Ne vásárolj semmit nap 2021

2021.11.19

Mikor volt legutóbb, olyan hogy egész nap nem vásároltál semmit? Manapság legtöbben el se tudják képzelni, hogy 24 órán keresztül ne vásárolnának valamit. A „Ne vásárolj semmit nap” pont erre az elhatalmasodott fogyasztói kultúrának a káros következményeire hívja fel a világ figyelmét.

ne vásárolj semmit nap

Mikor van a Ne vásárolj semmit nap?

Az eseményt az amerikai Hálaadást követő első nap ünnepeljük, azaz november utolsó péntekjén. A dátumnak szimbolikus jelentése van. Ugyanis 1951 óta ezen a napon van az elmúlt években egyre nagyobb népszerűségnek örvendő fekete péntek. Az úgynevezett Black Friday-t sokan a fogyasztói társadalom egyik legszomorúbb eseményeként tartják számon.

Az Egyesült Államokban a hagyományok szerint ezzel a nappal veszi kezdetét a karácsonyi vásárlási szezon, amikor az üzletek hatalmas akciókkal csábítják vásárlásra az embereket. A fekete péntek alkalmából emberek százai sokszor magukból kikelve folytatnak véres harcot egy-egy leárazott termékért.

Kinek a nevéhez fűződik a Ne vásárolj semmit nap?

Egy vancouveri művész, Ted Dave indította útnak a kezdeményezést 1992-ben az Adbusters non-profit szervezettel kooperálva. Eleinte november utolsó szombatján kapott helyett a kezdeményezés, mígnem 1997-ben egy nappal előrébb hozták a fekete péntek ellensúlyozására.

2000-ben a legtöbb amerikai csatorna megtagadta az Adbusters reklámjait, amik a Ne vásárolj semmit napra hívták volna fel a figyelmet. A műsorsáv megvonás végül az esemény malmára hajtotta a vizet, és gyorsan nagy népszerűségre tett szert világszerte. Hazánkban 2004-ben honosult meg az esemény.

Milyen céllal jött létre a kezdeményezés?

A Ne vásárolj semmit nap a túlfogyasztás elleni küzdelem szimbolikus ünnepe. A nap célja, hogy felhívja az emberek figyelmét az elhatalmasodott fogyasztói kultúra okozta problémákra. Napjainkra lételemünk lett a fogyasztás, a folyamatos költekezés.

Rengeteg időt emészt fel a folyamatos akció vadászat, az új dolgok keresése, az üzletek közötti ingázás és az állandó információ hajhászás. Ennek eredménye pedig az, hogy sokszor olyan dolgot veszünk meg, amire igazából nincs is szükségünk. Sokan csak azért vesznek meg egy-egy dolgot, mert találtak egy „kihagyhatatlan” ajánlatot vagy azért, hogy kövessék a legújabb trendet.

ne vásárolj semmit

Miért fontos a figyelemfelhívás?

Az áruházak folyamatos vásárlásra ösztönzik az embereket különféle reklámokkal és ajánlatokkal. A legtöbben nem gondolnak bele, hogy a megvásárolt termék előállítása, illetve szállítása mennyi erőforrást igényel és a keletkezett hulladékról még nem is beszéltünk. 

A napokban többen találkozhattak a hírrel, miszerint az Atacama-sivatagba évente 39 ezer tonna kidobott ruha kerül. Az eset sajnos egyáltalán nem egyedi, ugyanis csak műanyag hulladékból több, mint 13 millió tonna kerül a világ óceánjaiba. Az elképesztő mennyiségű hulladék óriási terhelést ró környezetünkre, aminek beláthatatlan következményei lesznek a jövőben. A témában részletesebben olvashatsz korábbi cikkünkben, kattints a szövegre!

Vegyél részt te is a kezdeményezésben!

Már azzal hozzájárulsz a nemes célhoz, ha szó szerint nem csinálsz semmit. De ha szeretnél többet tenni az ügyért, csatlakozz valamely eseményhez. A Ne vásárolj semmit nap alkalmából világszerte szerveznek színes összejöveteleket, amelyeknek célja, hogy felhívják a figyelmet a túlfogyasztásra.

„Zombi séta”

Az egyik legnépszerűbb és leghatékonyabb figyelemfelhívó esemény az úgynevezett zombi séta. Mit kell csinálni? Verődjetek össze kisebb-nagyobb csoportokba és irány valamelyik bevásárlóközpont vagy szupermarket. 

Nincs más dolgotok, mint zombi módjára, üres tekintettel fel-alá járkálni. A figyelemfelhívás nagyon hatékony, ugyanis az emberek többsége óhatatlanul is megkérdezik a „zombiktól”, hogy mit csinálnak. Így anélkül átadható a Ne vásárolj semmit nap üzenete, hogy bárkit is megszólítanánk.ne vásárolj semmit 2021

Képforrása: https://www.adbusters.org/

Válaszd a feltöltődést 

Ahelyett, hogy órákon keresztül küzdenél a tömeggel valamelyik bevásárlóközpontban, válaszd a természetet és a feltöltődést. Csatlakozz valamelyik Ne vásárolj semmit nap alkalmából szervezett túrához vagy ha nincs a környéken szervezz te magad! Ünnepeld a természetet a fogyasztói kultúra helyett!

 

TOVÁBBI HÍREK
Hogyan teremtsünk pozitív vállalati légkört?
Hogyan teremtsünk pozitív vállalati légkört?
2023.12.08

Nem mindig könnyű kialakítani és fenntartani a munkahelyi kapcsolatokat, mivel időt és energiát igényelnek. Azonban az erőfeszítések megéri, mivel a pozitív munkahelyi kapcsolatok hozzájárulnak a közös célok eléréséhez és növelik a munkahelyi siker esélyeit.

Miért fontos a pozitív légkör a munkahelyen?
Miért fontos a pozitív légkör a munkahelyen?
2023.12.01

A munkahelyi kapcsolatoknak és légkörnek nagyobb hatása van a dolgozók közérzetére és teljesítményére, mint sokan gondolnák. Ha szilárd és jó kapcsolatokat ápolunk csapatunkkal, akkor örömmel fogunk munkába menni. Ez a pozitív érzés és hozzáállás munkahatékonyságunkon és teljesítményünkön is meglátszik.

Hogyan alkalmazkodjunk a téli időszámításhoz?
Hogyan alkalmazkodjunk a téli időszámításhoz?
2023.11.28

A tél már kopogtat az ajtónkon, a nappalok rövidek és zimankósak, az éjszakák hosszúak és hidegek. A téli hónapok - sokszor észrevétlenül - csökkentik motivációnkat, és megnehezíti az összpontosítást a munkára. Szerencsére egy kis odafigyeléssel, néhány apró “lifehack”-kel - vagyis apró trükkel - ellensúlyozni tudjuk a hideg hónapokkal járó nehézségeket.

Hogyan dolgozzunk munkaórák helyett az eredményekért?
Hogyan dolgozzunk munkaórák helyett az eredményekért?
2023.11.17

A munka eredményességének érdekében a vállalkozásoknak kizárólag arra kell koncentrálniuk, hogy az alkalmazottaknak milyen feladatokat kell elvégezniük és azt milyen minőségben kell tenniük. Ez az úgynevezett eredményközpontú munkakörnyezet alapja. Egyszerűen hangzik, nem igaz? A gyakorlatban egy kicsit bonyolultabb, de egy kis szemléletváltással gyorsan nagy lépéseket tehetünk az irányába.

Hogyan tegyük a tanulást a mindennapok részévé?
Hogyan tegyük a tanulást a mindennapok részévé?
2023.11.10

A modern vezetők hatásköre túlmutat a hagyományosan megszokottnál. Nemcsak a munkafolyamatokat és a projekteket kell irányítani, illetve kulcsfontosságú döntéseket hozni, hanem a csapat fejlődését is ösztönözni és támogatni kell. A munkavállalók ideje véges, de kritikus hiba lenne, ha nem tudnánk időt szakítani a tanulásra.

Élelmezési világnap - A víz élet, a víz élelem
Élelmezési világnap - A víz élet, a víz élelem
2023.10.13

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének kezdeményezésére hívták életre az Élelmezési Világnapot több, mint 50 éve. Az esemény célja, hogy felhívja a világ figyelmét arra, hogy világszerte közel 1 milliárd ember éhezik, miközben világ többi részén a túlsúllyal küzdenek. Idén az Élelmezési világnap reflektor fényében a minden élelmiszer mögött megbúvó felbecsülhetetlen értékű ivóvíz áll.