Jóból is megárt a sok - Túlzott vízfogyasztás

2022.05.31

A megfelelő hidratáltság fontosságára lépten-nyomon felhívják figyelmünket. Komoly következményei lehetnek annak, ha testünk szomjazik. Azonban arról kevés szó esik, hogy a ló túloldalára is át lehet esni. Ugyanis a túlzott vízfogyasztás is lehet annyira veszélyes, mint a túl kevés. A vízmérgezés persze nem olyan gyakori, mint a dehidratáció, azonban nem árt tisztában lenni a kockázatával.

túlzott vízfogyasztás

Mennyi az ideális folyadék mennyiség?

Az emberi test számára elengedhetetlen a megfelelő hidratáció. Általánosan elfogadott szabály, hogy legalább napi két liter vizet meg kell innunk. Ez nem rossz kiindulási alap, viszont a pontos mennyiség sok mindentől függ. Például az életkorunk előrehaladtával fokozatosan csökken szervezetünk vízigénye. 

Ha pontosan szeretnéd tudni, hogy hány liter vizet ajánlott meginnod naponta, akkor kattints a linkre!

Mi történik, ha túl sok vizet iszunk?

Testünk több, mint felét víz alkotja. Azonban, ha túlzásba visszük a vízfogyasztást, akkor szervezetünk egyensúlya könnyen felborulhat, ami a vízmérgezéshez vezethet. 

Mi történik szervezetünkkel ennek hatására?

A vízmérgezés kockázata akkor áll fenn, ha több vizet juttatunk szervezetünkbe, mint amennyivel vesénk boldogulni tud. Ez a szervünk felelős a felesleges folyadék és a salakanyagok eltávolításáért. Súlyos következményei lehetnek annak, ha ezt a feladatát nem tudja maradéktalanul ellátni:

Megváltozik a vér nátriumszintje

A vér nátrium koncentrációja jelentősen csökken, ha hosszabb távon nagyobb terhelésnek tesszük ki veséinket, ugyanis a vérünkben található nátriumnak kulcsszerepe van sejtjeink tápanyagellátásában.

Folyadék felhalmozódás

A vérben található nátrium a sejtek vízháztartásának szabályozásában is szerepet játszik. Ha túl alacsony a vér nátrium koncentrációja, akkor sejtjeink hajlamosak sokkal több vizet visszatartani, ami súlyos egészségügyi kockázattal jár.

A többlet folyadék sokszor a szívüregben, a mellhártya rétegei között és a hasüregben raktározódik el. Ez tüdővízenyőhöz, szívelégtelenséghez, valamint súly, és vérnyomás problémákhoz vezethet. A legveszélyesebb az, ha agysejtjeink víztartalma növekszik meg - ezáltal térfogata -, mivel a koponyacsont nem képes tágulni.

túl sok víz

Mennyi a túl sok víz?

Ahogy a napi ajánlott folyadékbevitel eltér egyénenként, úgy az is, hogy mi számít túl sok víznek. Egy egészséges vese körülbelül 8-9 deciliter vizet képes megszűrni óránként. A testsúly, az életkor, az életmód, és az egészségi állapot - különös tekintettel a vesék állapota - mind-mind befolyásolja ezt a mennyiségét.

Például amíg egy harmincas évei elején járó sportoló egy óra alatt könnyedén megiszik több, mint egy liter vizet, addig ugyan ez egy inaktívabb életet élő, idős ember részére akár végzetes is lehet.

A gyakoribb probléma

Azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy legtöbbünket nem a túl sok víz elfogyasztása, hanem annak ellenkezője veszélyezteti. Sokan követik el azt a hibát, hogy akár órákon át nem, vagy csak alig fogyasztanak valamilyen folyadékot.

Tagadhatatlan tény, hogy sajnos könnyű megfeledkezni egy pörgős napon arról, hogy óránként legalább 1-2 pohárnyi vizet megigyunk. Szerencsére számos praktika van, aminek segítségével rutinná válik a vízfogyasztás. Kattints a linkre, és találd meg a hozzád legjobban illő praktikákat!

vízmérgezés

Arról se feledkezzünk meg, hogy nem csak a mennyiség számít. Ugyanis nem mindegy, hogy tiszta, természetes ásványvízből iszunk meg naponta 2-3 litert, vagy valamilyen üdítőitalból. Az ásványvízzel szervezetünk számára létfontosságú ásványi anyagokat  - többek között magnéziumot és kalciumot - juttatunk be testünkbe. 

Ezzel szemben az üdítőitalokkal sokszor csak plusz terhelést róvunk vesére, mivel az ezekben található különböző adalékanyagok kiválasztása megterhelő feladat tud lenni a páros szervünk számára.

Válaszd Te is a mindennapokra a kimagasló minőségű, ásványi anyagokban gazdag Monti természetes ásványvizet! Kattints a linkre, és ismerd meg a Káli-medence kincsét!

 

TOVÁBBI HÍREK
A Föld vízkészlete
A Föld vízkészlete
2022.08.12

Valószínűleg senkinek nem mondunk azzal újat, hogy bolygónk 71 százalékát víz borítja, mégis az elkövetkező évtizedek legnagyobb problémája az ivóvízhiány lesz. Hogyan lehetséges ez? A válasz egyszerű: a Föld édesvíz készlete véges, mi pedig pazarlóan bánunk vele. Lássuk mit takar a “kék bolygó” kifejezés!

Nemzetközi sörnap 2022
Nemzetközi sörnap 2022
2022.08.05

Egy aprócska amerikai sörfőző kezdeményezésével indult útnak a Nemzetközi Sörnap közel másfél évtizede. Napjainkra több, mint 200 országban ünneplik a jeles nap alkalmából a pultosokat és a sörfőzőket. Hazánkban is számos vendéglátóhely csatlakozott az eseményhez.

A legjobb szárazságtűrő növények balkonra és a kertbe
A legjobb szárazságtűrő növények balkonra és a kertbe
2022.07.29

Sajnos fel kell készülnünk arra, hogy a nyarak egyre forróbbak és szárazabbak lesznek. Ezzel együtt kertünk gondozása is egyre több fejtörést fog okozni. A megszokott virágaink, és zöldjeink csak halovány emlékeit idézik a korábbi évek tündöklésének a tikkasztó kánikulában. Érdemes fontolóra vennünk, hogy néhány mediterrán jellegű, szárazságtűrő növénnyel színesítsük kertünket, vagy balkonunkat.

Napszúrás tünetei és kezelése
Napszúrás tünetei és kezelése
2022.07.22

A szikrázó napsütésre egy csodálatos dologként gondolunk, amit a felhőtlen kikapcsolódással és a gondtalan nyaralással társítunk. Azonban a tűző napnak van egy árnyoldala is, ugyanis a napszúrás - mondhatni alattomosan - képes lecsapni, és igen komoly következményei is lehetnek. Szerencsére lehet a napszúrás ellen védekezni, csak egy kis odafigyelésre van szükség.

A gyümölcsök víztartalma - Hazai toplista
A gyümölcsök víztartalma - Hazai toplista
2022.07.14

Nyakunkon a nyár, és vele együtt a kánikula. Ilyenkor még fontosabb, hogy odafigyeljünk a megfelelő hidratációra. Szerencsére nem csak folyadék formájában gondoskodhatunk erről, hanem segítségül hívhatjuk a finom és lédús gyümölcsök erejét is!

Miben van kálium? Az 5+1 legjobb természetes forrás
Miben van kálium? Az 5+1 legjobb természetes forrás
2022.07.06

Ha szervezetünk ásványi anyag beviteléről van szó, akkor szinte mindig a kalcium, a magnézium és hébe-hóba a vas kerül elő. Miközben a káliumra legalább akkora szüksége van szervezetünknek, mint az előzőekre. Szerencsére számtalan káliumban gazdag élelmiszer áll rendelkezésünkre, ha egyet-egyet beépítünk étrendünkbe, akkor biztos nem fogunk hiányt szenvedni az ásványi anyagból.