Biztos, hogy jót tesz a reggeli kávé?

2022.08.26

Sokan el se tudják képzelni a reggeli rutint kávé nélkül. Sőt, akadnak olyanok is, akik erre büszkék is. Azonban - ahogy valószínűleg sokan sejtik - nem biztos, hogy ez a legjobb reggeli rituálé. Lássuk a tényeket, az ellenjavallatokat, és az alternatívákat!

reggeli kávé kép

A fekete nedű

A víz és a tea után a kávéból isszák meg a legtöbbet a világon. Elképesztő, de egy átlagos nap több mint 2,5 milliárd kávés csésze ürül ki világszerte. Ennek jelentős része valószínűleg a reggeli órákban fogy el élénkítő hatása miatt, amit pedig a kávébabban található koffeinnek köszönhetjük.

A koffein

Hivatalos nevén 1, 3, 7-trimetil-xantin egy stimuláló szer, ami rendkívül összetett hatást gyakorol szervezetünkre. A koffein perceken belül felszívódik szervezetünkben, és hatását már 10-15 perc múlva érezni fogjuk. Hatásai közül az egyik legszembetűnőbb az, hogy blokkolja az adenozin vegyület termelését, ami a fáradtságérzetért felelős. Tehát frissebbek nem leszünk tőle, csupán elnyomjuk a fáradtság érzetet.

A kávé koffein tartalmáról és hatásáról részletesebben a linkre kattintva olvashatsz.

reggeli kávé

Mi a baj a reggeli kávéval?

Egy amerikai felmérés szerint, a kávé fogyasztók döntő többsége reggel 9 kor már túl van legalább egy csésze feketén. Valószínűleg hazánkban is hasonló eredményre jutnának a kutatók.

Kortizol, a természetes katalizátor

Szervezetünk ébredést követően nagy mennyiségű stresszhormont termel, ami segít abban, hogy testünk és szellemünk mielőbb indulásra kész legyen. Első hangzásra ez nem hangzik biztatóan, mivel manapság minden arról szól, hogy hogyan csökkentsük szervezetünk stressz szintjét.

Azonban ez egy teljesen természetes folyamat, ami nélkül szervezetünk nem lenne képes rajthoz állni. Legalábbis egyhamar nem. Szervezetünk kortizol szintje a nap folyamán ingadozik, amit bioritmusunk is befolyásol, de általánosságban elmondható, hogy 8-9, 13-14 és 17-18 óra között van a csúcson.

Halmozódó stressz

Sajnos a koffein, és a kortizol nem alkot jó párost, legalábbis ha egészségünk szempontjából nézzük. A koffein hatására még több stresszhormont fog termelni szervezetünk, aminek köszönhetően gyorsabban leszünk sokkal éberebbek. Azonban ez több okból sem egészséges. Egyrészt bioritmusunk felborul, másrészt pedig elősegíti a koffein-intolerancia kialakulását is. Ugyanis szervezetünk ezt az éberségi szintet később azonos mennyiségű koffein hatására már nem tudja elérni.

Egyéb problémákat is okozhat

A másik nagy probléma a reggeli kávéval az, hogy sokaknak szó szerint egy csésze feketével kezdődik a nap, azaz üres gyomorra isszák meg az első koffein adagot. Ez pedig nagyon nem ajánlott. A kávéban található koffein, és csersav gyengíti a gyomor falát, mivel fokozza a gyomorsav termelését, miközben a kávé eleve savas közeg.

Persze ez nem azt jelenti, hogy a kávé ördögtől való dolog, mint ahogy azt néhány évszázada gondolták a papok. Mértékkel fogyasztva számos pozitív hatása lehet szervezetünk egészségére.

reggeli ital kávé helyett

Alternatívák a reggeli kávéra

Szerencsére számtalan opció adott, amivel “kihúzhatjuk” 9 óráig a jól megszokott kávé nélkül.

Zöld vagy fekete tea

A legkézenfekvőbb, és legideálisabb reggeli ital a kávé helyett a zöld tea. A zöld teában közel azonos mennyiségű koffein található, azonban a kávéval ellentétben, a teában található koffein lassan szívódik fel, ezért nem befolyásolja jelentősen a kortizol szintünket.

A fekete teának közel azonos koffeintartalma van mint a zöldnek, mivel ugyanúgy a Camellia sinensis növényből készül főzet. A tealevelek feldolgozási eljárása különbözteti meg a fekete és a zöld teát elsősorban. A fekete teában valamivel több koffein található, és gyorsabban is szívódik fel vagyis, ha valaki ragaszkodik a kávé hatásához, akkor a fekete tea a jobb választás számára.

Menta tea

A menta koffein nélkül járul hozzá a reggeli lendülethez. Nemcsak éberebbek leszünk tőle, hanem többek között emésztőrendszerünk egészséges működését is elősegíti.

Víz

Már egy pohár víz jelentős lökést ad szervezetünknek reggel. A víz hatására keringési rendszerünk gyorsabban aktivizálódik, és az éjszaka folyamán felgyülemlett méreganyagok gyors kiürülését is elősegíti, ami elengedhetetlen mentális egészségünk megőrzéséhez. Hogyan járul hozzá agyunk egészségéhez a megfelelő hidratáció? Olvasd el korábbi cikkünket a témában!

 

TOVÁBBI HÍREK
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
2023.01.27

Oly sokszor halljuk, hogy az ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az emberi szervezet számára. Legtöbbünk fel is tudunk sorolni jó párat belőle, de azt tudjuk, hogy mik az ásványi anyagok egész pontosan? Ismerjük meg testünk egyik legfontosabb alkotóelemét részletesen!

Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
2023.01.20

Dehidratáció és a láz kombinációja nem hangzik túl egészségesen, azonban mégis az egyik legnépszerűbb - különösen a hűvösebb hónapokban - wellness tevékenység lényegét írjuk le vele. A szaunázás évről évre egyre népszerűbb rekreációs tevékenység, ami nem véletlen.

Hogyan kezeld a téli depressziót?
Hogyan kezeld a téli depressziót?
2023.01.06

A téli depresszió az egyik leggyakoribb szezonális betegség hazánkban. A napfény hiánya felborítja szervezetünk bioritmusát, aminek következtében erőtlennek, motiválatlannak érezzük magunkat és hangulatunk is ingadozik. Ha nem teszünk a téli depresszió ellen, akkor akár az első melengető tavaszi napsugarakig is velünk maradhat.

Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
2022.12.21

A Mikulásgyár országos kezdeményezés immáron 17. alkalommal nyitja meg kapuit az adakozni vágyok számára. A szervezet évről évre egyre több rászoruló számára nyújt felbecsülhetetlen segítséget. Ismerd meg hazánk egyik legnagyobb adománygyűjtő akcióját!

Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
2022.12.09

A hűvös, borongós napok, a fényhiány, és a korai sötétedés óhatatlanul nyomot hagy közérzetünkön és hangulatunkon, hajlamosabbak vagyunk melankóliára. A napfény a kulcsa mindennek, télen a napsütés hiányára érzékeny emberek folyton levertnek, fáradtnak és erőtlennek érezzük magukat. Ez bizony nem más, mint a téli depresszió.

Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
2022.12.01

Ha a munkahelyi szünetre gondolunk, akkor legtöbbünk egy 10-15 perces kávészünetre, vagy az ebédidőre asszociálunk, amiből - sajnos - kevés van. Azonban van egy jó hírünk! Már egy-egy rövidebb - mikro-szünet - is jelentős hatással van fizikai és mentális egészségünkre. Lássuk, miért érdemes akárcsak 1-2 percre elszakadni a munkától!