A víz szerepe agyunk egészségének megőrzésében

2021.07.29

A víznek kulcsfontosságú szerepe van szervezetünk működésében. Különösen igaz ez agyunkra. A központi szervünk több, mint 70 százaléka víz. Nem véletlen, hogy a dehidratáció elsőként agyunkat érinti. Eleinte enyhébb tünetek formájában jelentkezik, viszont ha hosszú távon nem jut elég vízhez, súlyos problémák is jelentkezhetnek.

a víz szerepe agyunk egészségében

Testünk irányító központja, az agy

Az emberi test egyik leglenyűgözőbb és legösszetettebb szerve az agy. Minden gondolatunk, tudásunk és személyiségünk őrzője. Az agyunkban tárolt információk vitathatatlanul meghatározzák, hogy kik vagyunk. Ez óriási feladat egy apró szervnek.

Ahhoz, hogy fenntartsuk egészséges és kiegyensúlyozott életvitelünket, elengedhetetlen, hogy gondoskodjunk agyunk egészségéről is. A szerveink nem képesek önállóan edzeni magukat és nem tudnak gondoskodni magukról. A mi felelősségünk, hogy edzetten tartsuk és megfelelően tápláljuk agyunkat. 

Hogyan gondoskodhatunk agyunkról? 

Az egyik leghatékonyabb és legegyszerűbb módszer agyunk egészségének, valamint frissességének megőrzésére testünk megfelelő hidratálása. Ha nem iszunk elég vizet, akkor testünk dehidratált lesz, ami komoly egészségügyi kockázattal jár. A szomjúság érzet már a dehidratáció első tünete. 

A kiszáradás enyhe tünetek közé tartozik a hangulatingadozás, az alvási probléma és a szorongás. 

A hosszú távon fennálló dehidratációnak viszont súlyos következményei lehetnek. Jelentősen csökkenti a mentális egészséget és teljesítőképességet, ami súlyos kognitív zavarhoz vezethet.

Dehidratáció hatása agyunkra

A kiszáradás első tünetei közé tartozik az enyhe fejfájás is. Ha figyelmen kívül hagyjuk a figyelmeztető jeleket, az enyhe fejfájás migrénné súlyosbodhat, ami órákig tartó hasogató fejfájással, hányingerrel és fényérzékenységgel jár. Egy 393 fő megkérdezésével készült kutatásban a résztvevők 40 százalékának okozott már súlyos fejfájást a dehidratáció.

Agyunk elkezd zsugorodni, ha nem jut elég folyadék utánpótláshoz. Ennek következményeképpen koponyánkban megváltozik a belső nyomás, ami a kinzó fejfájást okozza. Kutatások alapján ez akkor következik be, ha testtömegünk 2 %-nál több víz hiányzik szervezetünkből, ami egy átlagos felnőtt ember esetén körülbelül másfél liter vizet jelent. Ha eléri ezt a szintet a dehidratáció, akkor agyunk már nem képes maradéktalanul ellátni az alapvető kognitív funkciókat.

A kiszáradás súlyosabb következménye

A tartósan fennálló dehidratációnak komoly tünetei lehetnek. Agyunk a kiszáradás miatt tovább zsugorodik, ami súlyos mentális problémákhoz vezethet. Megfelelő hidratáció hiányában, olyan betegségek rizikófaktora növekszik meg drasztikusan, mint a depresszió. 

Megfelelő folyadék utánpótlás hiányában szervezetünk nem képes méregteleníteni agyunkat. Az itt felgyülemlett ártalmas toxinok hosszú távon súlyos kárt okozhatnak központi szervünkben. Egy kutatás kimutatta, hogy a 65 év felettiek körében gyakrabban alakul ki demencia, ha rendszeresen az ajánlottnál kevesebb vizet juttatnak a szervezetükbe.

Agyunk jólétének kulcsa

Agyunk 74 százaléka vízből áll és az egyik legnagyobb vízigénnyel rendelkező szervünk. Viszont nem képes jelentős mennyiségű vizet raktározni, ezért a vízháztartásunkban jelentkező legkisebb ingadozás is hatással van rá. 

A víznek kulcsfontosságú szerepe van agyunk tápanyagellátásában. Ezért nem csak a bevitt folyadék mennyisége fontos, hanem annak minősége is. A magas ásványianyag-tartalmú, természetes ásványvíz segít pótolni a szervezetünk számára létfontosságú tápanyagokat, amivel hozzájárulhatunk agyunk egészséges működéséhez. 

Kellő mennyiségű folyadékbevitellel természetes módon csökkenthetjük a stresszt, a szorongást és a fáradságot. Ha agysejtjeinket megfelelően hidratáljuk, azzal nem csak szellemi teljesítőképességünket növelhetjük, hanem boldogabbak és energikusabbak is leszünk. 

Válaszd te is a természetes hazai ásványvizet, hogy megőrizd elméd frissességét és egészségét, amihez egy vízadagoló hatalmas segítséget nyújt! Nézd meg ajánlatunkat és rendeld házhoz a Káli-medence kincsét, a Montivizet!

forrás: https://briocoolers.com/2

TOVÁBBI HÍREK
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
2023.01.27

Oly sokszor halljuk, hogy az ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az emberi szervezet számára. Legtöbbünk fel is tudunk sorolni jó párat belőle, de azt tudjuk, hogy mik az ásványi anyagok egész pontosan? Ismerjük meg testünk egyik legfontosabb alkotóelemét részletesen!

Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
2023.01.20

Dehidratáció és a láz kombinációja nem hangzik túl egészségesen, azonban mégis az egyik legnépszerűbb - különösen a hűvösebb hónapokban - wellness tevékenység lényegét írjuk le vele. A szaunázás évről évre egyre népszerűbb rekreációs tevékenység, ami nem véletlen.

Hogyan kezeld a téli depressziót?
Hogyan kezeld a téli depressziót?
2023.01.06

A téli depresszió az egyik leggyakoribb szezonális betegség hazánkban. A napfény hiánya felborítja szervezetünk bioritmusát, aminek következtében erőtlennek, motiválatlannak érezzük magunkat és hangulatunk is ingadozik. Ha nem teszünk a téli depresszió ellen, akkor akár az első melengető tavaszi napsugarakig is velünk maradhat.

Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
2022.12.21

A Mikulásgyár országos kezdeményezés immáron 17. alkalommal nyitja meg kapuit az adakozni vágyok számára. A szervezet évről évre egyre több rászoruló számára nyújt felbecsülhetetlen segítséget. Ismerd meg hazánk egyik legnagyobb adománygyűjtő akcióját!

Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
2022.12.09

A hűvös, borongós napok, a fényhiány, és a korai sötétedés óhatatlanul nyomot hagy közérzetünkön és hangulatunkon, hajlamosabbak vagyunk melankóliára. A napfény a kulcsa mindennek, télen a napsütés hiányára érzékeny emberek folyton levertnek, fáradtnak és erőtlennek érezzük magukat. Ez bizony nem más, mint a téli depresszió.

Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
2022.12.01

Ha a munkahelyi szünetre gondolunk, akkor legtöbbünk egy 10-15 perces kávészünetre, vagy az ebédidőre asszociálunk, amiből - sajnos - kevés van. Azonban van egy jó hírünk! Már egy-egy rövidebb - mikro-szünet - is jelentős hatással van fizikai és mentális egészségünkre. Lássuk, miért érdemes akárcsak 1-2 percre elszakadni a munkától!