Miért fontos a pozitív légkör a munkahelyen?

2023.12.01

A munkahelyi kapcsolatoknak és légkörnek nagyobb hatása van a dolgozók közérzetére és teljesítményére, mint sokan gondolnák. Ha szilárd és jó kapcsolatokat ápolunk csapatunkkal, akkor örömmel fogunk munkába menni. Ez a pozitív érzés és hozzáállás munkahatékonyságunkon és teljesítményünkön is meglátszik.

Ember társas lény, vagyis arra vagyunk teremtve, hogy kapcsolatot teremtsünk. Ez alól a munkahelyünk sem kivétel, hiszen napunk körülbelül ⅓-át a munkahelyen töltjük. Bár munkatársaid nem biztos, hogy a legjobb barátaid lesznek, azonban a pozitív és barátságos légkör jelentős hatással van hangulatunkra, kreatívitásunkra és hatékonyságunkra.

Emellett rengeteg energiát - és hajszálat - megspórolunk azzal, ha egy bizalmi légkör van a munkahelyen. Nem kell feleslegesen időt és erőforrást fordítanunk a munkahelyi konfliktusokra, áskálódásokra, illetve sok felesleges protokoll is átugorható, ha baráti viszony uralkodik az irodában.

Lássuk a részleteket!

Miért fontosak a munkahelyi barátságok?

A legtöbb teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló hetente több mint 40 órát tölt kollégákkal, akár egy helyiségben, akár távolról. Ez gyakran több, mint amit a családdal és a barátokkal töltenek a munkahelyen kívül. Továbbá hatékonyan kell együtt dolgozni a projektekben és a döntéshozatalban is a siker érdekében. Tehát a pozitív munkahelyi kapcsolatok nemcsak az egyén szempontjából fontos, hanem a szervezet sikerének szempontjából is.

Magasabb elkötelezettség

A barátságok a munkahelyen szorosan összefüggnek a vállalat eredményességével, az egészségügyi és biztonsági előírások betartásával, valamint a dolgozók megtartásával. Egy tanulmány szerint azok a dolgozók, akik pozitív munkahelyi barátságokat alakítanak ki, nagyobb valószínűséggel teljesítenek hatékonyan a munkahelyükön, hajlamosabbak az újításra, megosztják ötleteiket, és jobban bevonják más csapattagokat is a munkájukba. Emellett nagyobb valószínűséggel ajánlják munkáltatójukat a potenciális új kollégáknak is.

Hatékonyság

Az elkötelezettség mellett a termelékenység is növekszik. Azok a munkatársak, akik barátnak tartják egymást, nagyobb valószínűséggel segítik, támogatják és ösztönzik egymás munkáját, és megfelelő támogatást nyújtanak. A kevesebb stressz és az erősebb együttműködés lehetővé teszi a jobb problémamegoldást és a termelékenységet növelő ötletek megosztását. Emellett a barátságok motiváló tényezők is, mivel az emberek úgy érzik, hogy kölcsönösen felelősek egymás támogatásáért és segítő kapcsolatukért.

Kreativitás

Ha az emberek magabiztosan és feltétel nélkül megosztják ötleteiket és a rendelkezésükre álló információt, illetve azt érzik, hogy meghallgatják őket, akkor nagyobb eséllyel járulnak hozzá a csapatmunkához és minden egyéb projektekhez. Ez különösen fontos a kreatív ágazatokban, ahol az új koncepciók és ötletek előmozdításához a partnerek és barátok közötti együttműködés fontos szerepet játszik. Ugyanez érvényes a vállalati és üzleti környezetre is, ahol barátságok alakulnak ki azok között, akik ugyanazokkal a munkahelyi kihívásokkal szembesülnek. Együttes erővel pedig hatékonyabban tudnak megoldást találni a kihívásokra.

Elégedettség

A CNBC - egyik legnagyobb amerikai üzleti hírcsatorna - szerint a munkavállalók 70%-a szerint a munkahelyi barátság a legfontosabb tényező a boldog munkavégzésben. A barátság segít az összetartozás és elégedettség érzésében, ami ugyanolyan fontos a munkahelyen, mint azon kívül. Mivel egyre elterjedtebbek az új és rugalmas munkavégzési módok, a barátságok megtartása még fontosabb az egyszerű boldogság eléréséhez. A munkahelyi barátság a fluktuáció egyik legjobb ellenszere. A munkahelyi fluktuáció negatív hatásairól a linkre kattintva olvashatsz részletesen.

Nem minden barátság egyforma

Nem mindig lehet és nem is kell mindig, minden munkatárssal barátságot kötni a munkahelyen. Azonban pozitív kapcsolatok kialakíthatók olyan emberek között is, akik eltérő személyiséggel, képességekkel vagy szemlélettel rendelkeznek.

Bár a legtöbb definició a munkahelyi barátságot úgy határozza meg, mint a munkahelyen és azon kívül fennálló kapcsolatot. Azonban ettől eltérő munkahelyi kapcsolatok is léteznek. Ha a csapatban megvan a kölcsönös bizalom és tisztelet, az emberek hatékonyan tudnak együtt dolgozni anélkül, hogy feltétlenül barátok lennének egymással a munkahelyükön kívül.

Hogyan alakítsunk ki munkahelyi barátságokat, és mint munkáltató, hogyan tudom elősegíteni a folyamatot? Következő cikkünkben ezzel fogunk foglalkozni.

TOVÁBBI HÍREK
A legszárazabb helyek Földünkön
A legszárazabb helyek Földünkön
2024.06.03

Földünk méltán kiérdemli a kék bolygó kifejezését, mivel felszínének több, mint 70%-át víz borítja. Azonban vannak olyan területek Földünkön, ahol olyan körülmények uralkodnak, ami szinte elképzelhetetlen. Hihetetlen, de bolygónk legszárazabb területein, ahol sokszor hosszú évtizedekig egy csepp csapadék sem esik, mégis van élet. A zord körülmények között virágzó élet segít, hogy nagyobb becsben tartsuk Földünk legértékesebb kincsét, a vizet.

Az alkalmazotti visszajelzések szerepe a szervezeti sikerben
Az alkalmazotti visszajelzések szerepe a szervezeti sikerben
2024.05.03

Az alkalmazotti visszajelzések létfontosságúak a sikeres szervezetek számára, hiszen segítik a folyamatos fejlődést és a kölcsönös növekedést. Ebben a teljes körű útmutatóban megvizsgáljuk az alkalmazotti visszajelzések jelentőségét, felfedezve annak sokoldalú előnyeit és az hatékony bevezetés legjobb gyakorlatait.

Montivíz újabb sikere a nemzetközi porondon
Montivíz újabb sikere a nemzetközi porondon
2024.04.08

Az ESQR (European Society for Quality Research) egy svájci szervezet, aminek a célja, hogy elősegítse a minőségtudatosságot azzal, hogy díjazza a legjobb gyakorlatokat, a kiválóságot és a technológiai innovációt világszerte. 2023-ban, Dubai-ban került sor az ESQR szakmai bizottsága által kiválasztott vállalkozások díjazására. Az eseményre a Montivíz is meghívást kapott a díj várományosaként.

Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
Hogyan adjunk megfelelő visszajelzéseket az alkalmazottaknak
2024.03.22

A hatékony visszajelzés-adás kulcsfontosságú a sikeres vezetés és az alkalmazottak fejlődése szempontjából. A jó visszajelzések nemcsak képet adnak az alkalmazottaknak a teljesítményükről, hanem elősegítik a fejlődést és motiválnak. A nem megfelelő visszajelzésekkel ellenben az ellentétes hatást érhetjük el, vagyis romboljuk vele a morált és a teljesítményt. Ezért fontos, hogy a menedzsment tisztában legyen azzal, hogyan kell hatékony és konstruktív visszajelzést adni a beosztottaknak.

Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
Hogyan vedd elejét az úgynevezett ködös agynak?
2024.03.08

A "brain fog" egy mentális állapot, amikor nehéznek érezzük a koncentrációt, a memóriánk kihagy, és az egyszerűbb mindennapi tevékenységeket is jóval nehezebbnek találjuk. Bár az orvostudomány nem tekinti betegségnek, azonban fontos, hogy felismerjük és foglalkozzunk a megelőzésével. Néhány jó tanácsot gyűjtöttünk össze, amivel elkerülhetjük, hogy ködös aggyal ébredjünk.

Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
Mi az agyi köd, és mi áll a hátterében?
2024.02.23

Valószínűleg legtöbbünk már megtapasztalta az úgynevezett “brain fog”, vagyis az agyi köd érzést, még ha nem is voltunk tudatában a dolognak. Az agyi köd egy zavaros érzés, amikor nem tudunk koncentrálni, kimerültnek érezzük magunkat, ugyanakkor még sem tudunk aludni vagy pihenni, illetve elfelejtünk dolgokat, vagy egyszerű hibákat, figyelmetlenségeket követünk el. Az agyi ködöt sok minden kiválthatja az alváshiánytól kezdve a hormonális változásokon át, az olyan egészségügyi problémákig, mint például a szorongás, vírusos megbetegedés és Lyme-kór. Bár nem betegségként tartják számon az agyi ködöt, mégis érdemes odafigyelni rá, és megelőzni.