A nagy dilemma: Egészséges-e a kávé?

2021.01.14

A kávé a világ harmadik legnépszerűbb itala. Naponta több mint 2 milliárd csésze fogy világszinten. A történelem során többször élvezeti cikként, másszor tiltott méregként tekintettek rá. Manapság sincs egyértelművélemény arról, hogy egészséges-e a rendszeres kávéfogyasztás. Nézzük meg az érme mindkét oldalát!

egészséges-e a kávé?

A kávé legendás eredete

Kr. e. 300-ban, egy Káldi nevű pásztor megfigyelte, hogy ha a kecskéi a piros bogyókat legelészik, akkor sokkal élénkebbek lesznek. A látottakat megosztotta a közeli szerzetesekkel, akik a bogyókból sűrű főzetet készítettek. A hosszú szertartások alatt ezzel tartották ébren magukat.

Több hiteles forrás is megerősíti, hogy a kávé feltételezhetően az etióp Kaffa városból származik és innen indult világhódító útjára arab közvetítéssel.

Napjainkban körülbelül 120 különböző fajta kávé ismert. Melyek a legismertebb kávéfajták? Mi a különbség az arabica és a robusta kávé között? Kattints a képre vagy a linkre és tudj meg többet.

egeszseges-e a kave

Milyen hatása van valójában a kávénak?

A kávé nagy mennyiségű koffeint és csersavat tartalmaz. Fogyasztása serkentően hat a központi idegrendszerre és a szívre is. A csersav antioxidáns hatása stimulálóan hat az érrendszerre, kitágítja az érfalakat. 

Valójában a kávé nem tart ébren, hanem egy olyan mesterséges állapotot hoz létre a fáradt szervezetnek, amit az ember élénkségnek érez és energikusnak érzi magát tőle.

A kávé jótékony hatásai

1921-ben a WHO „lehetséges rákkeltőként” kategorizálta a kávét. Azóta számtalan vizsgálat bizonyította ennek ellenkezőjét. Végül 2016-ban a nemzetközi szervezet is belátta korábbi tévedését. A kettő között készült tanulmányok számos jótékony hatást igazoltak a kávénak:

  • Számos rákfajta kockázatát csökkenti a rendszeres kávéfogyasztás. Többek között a vastagbél-, prosztata- és méhtest-rák előfordulási aránya kisebb a rendszeres kávéfogyasztók között.

  • Harvard egyetem által végzett tanulmány szerint, a rendszeres kávéfogyasztás egyharmadával csökkentheti a kettes típusú diabétesz, vagyis a cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

  • Legalább napi egy csésze kávé elfogyasztása a férfiaknál 40-60 százalékkal csökkenti a Parkinson-kór kialakulásának veszélyét az elkövetkező tíz évre.

  • Erősítheti a szívet is. A rendszeres kávéfogyasztás 13 százalékkal csökkenti a szívpitvari fibrillációnak kockázatát. 19 százalékkal kisebb arányban szenvednek szív- és érrendszeri megbetegedésben, valamint 30 százalékkal ritkábban halnak meg stroke-ban, akik napi szinten isznak kávét.

  • Fokozza a fizikai teljesítményt is. 2013-as kutatás szerin, azok a sportolók, akik edzés előtt egy órával kávét fogyasztottak, jobb teljesítményt értek el társaiknál.

Mi kell a tökéletes kávéhoz és hogyan készítheted el otthon? Kattints a képre és tudj meg többet!

hogyan készíts egészséges kávét otthon

Fontos a mértékletesség a kávé esetén is

A kávé legtöbb jótékony hatását napi 2-3 csésze elfogyasztása mellett fejti ki. A kutatások megegyeznek abban, hogy körülbelül 300 mg-nál magasabb koffeinbevitel már káros hatással van a szervezetre. Vagyis napi 4, vagy annál több kávé fogyasztása már növeli számos betegség kockázatát hosszútávon, mint például a szívkoszorúér-megbetegedések veszélyét.

Az egyénenként eltérő, hogy a szervezet mennyire tolerálja a koffeint. Az emberek egy csoportjának a szervezetéből teljesen hiányzik egy enzim, ami a koffein lebontásáért felelős. Nekik a koffein sokkal tovább marad a szervezetükben, ami így hosszabb ideig tartja magasan a vérnyomást.

További színes érdekességeket olvashatsz a kávéról a Kávé Világnapjáról szoló cikkünkben, kattints a linkre vagy a képre! 

egészséges kávé

Nem mindegy az sem, hogy milyen kávét iszunk

A magaslaton termelt arabica kávé alacsonyabb koffeintartalommal és magasabb antioxidáns mennyiséggel bír. Válaszd a Monti Café biológiailag lebomló kávékapszuláit, ami kizárólag minőségi, gondosan válogatott kávét tartalmaz. Így nem csak egészségünket védjük, hanem Földünket is. Rendeld meg a Monti Café kezdőcsomagját!

A kávé vízhajtó hatása köztudott. Egy csésze kávé mellé fél pohár víz fogyasztása javasolt. Legjobb, ha magas ásványianyag-tartalmú ásványvízzel pótolod a folyadékot. A selymes ízű Monti természetes ásványvízzel garantált az ízélmény kávézáskor. Kérj egyedi ajánlatot vagy látogass el webshopunkba!

egészséges kávé az irodába

TOVÁBBI HÍREK
A kávé világnapja 2021 – Érdekességek a kávéról
A kávé világnapja 2021 – Érdekességek a kávéról
2021.09.23

A kávé mindennapjaink részévé vált, sok ember számára pedig már szinte szertartás egy-egy kávézás. A fekete kincs méltán megérdemel egy külön napot a naptárban. Mikor van a kávé világnapja és honnan származik a kávé? A válaszok mellett további 10 érdekességgel készültünk a kávéról, a világnap alkalmából.

A munkahelyi stressz okai és tünetei
A munkahelyi stressz okai és tünetei
2021.09.16

Sokakkal megesik, hogy munka után hazaérve úgy érzi, egyszerűen se kedve, se ereje bármit is csinálni. Ilyenkor az ember a legegyszerűbb kérdésre is ingerülten válaszol, és minden apróság idegesíti. A dolog hátterében leggyakrabban a munkahelyi stressz áll, ami egész életünkre hatással van és előbb vagy utóbb egészségünkre is rányomja a bélyegét. Ezért fontos, hogy felismerjük a munkahelyi stressz tüneteit és megtaláljuk a kiváltó okait.

Kávébab fajták – arabica vs robusta
Kávébab fajták – arabica vs robusta
2021.09.09

Az üzletek polcain kávé után kutatva leggyakrabban az arabica és a robusta felirattal találkozhatunk. Ez a két kávébab fajta adja a világ kávé fogyasztásának döntő többségét. Mi a különbség az arabica és a robusta kávéfajta között?

Mi az a nyár végi depresszió és hogyan győzheted le?
Mi az a nyár végi depresszió és hogyan győzheted le?
2021.09.03

Minden évszaknak megvan a maga varázsa. Nyáron szabadabbnak és energikusabbnak érezzük magunkat. Az elmúlt hónapokban megannyi izgalmas élménnyel és kalanddal gazdagodtunk. Mégis, ahelyett, hogy feltöltődve óriási lendülettel vágnánk bele az őszbe, valami furcsa, melankolikus érzés kerít hatalmába. Ez az érzés nem más, mint a nyár végi depresszió.

Tények és tévhitek a vízivásról!
Tények és tévhitek a vízivásról!
2021.08.27

Naponta 8 pohár vizet kell inni. Ha sok vizet iszom, akkor lefogyok. A vízzel méregteleníthetem a szervezetemet. Rengeteg ezekhez hasonló állítás és ajánlás hallható nap mint nap. Legtöbben tényként kezelik ezeket, miközben legtöbbnek nincs semmilyen tudományos alapja. Utánajártunk melyik igaz és melyik mítosz csupán!

Humanitárius Világnap - 2021
Humanitárius Világnap - 2021
2021.08.19

Az ENSZ kezdeményezésére augusztus 19. a Humanitárius Világnap. Napjainkban becslések szerint 35 országban, összesen 235 millió ember szorul segítségre. Mai napon azok előtt tisztelgünk, akik aktivistaként dolgoznak vagy dolgoztak a humanitárius ügyek szolgálatában.