A nagy dilemma: Egészséges-e a kávé?

2021.01.14

A kávé a világ harmadik legnépszerűbb itala. Naponta több mint 2 milliárd csésze fogy világszinten. A történelem során többször élvezeti cikként, másszor tiltott méregként tekintettek rá. Manapság sincs egyértelművélemény arról, hogy egészséges-e a rendszeres kávéfogyasztás. Nézzük meg az érme mindkét oldalát!

egészséges-e a kávé?

A kávé legendás eredete

Kr. e. 300-ban, egy Káldi nevű pásztor megfigyelte, hogy ha a kecskéi a piros bogyókat legelészik, akkor sokkal élénkebbek lesznek. A látottakat megosztotta a közeli szerzetesekkel, akik a bogyókból sűrű főzetet készítettek. A hosszú szertartások alatt ezzel tartották ébren magukat.

Több hiteles forrás is megerősíti, hogy a kávé feltételezhetően az etióp Kaffa városból származik és innen indult világhódító útjára arab közvetítéssel.

Milyen hatása van valójában a kávénak?

A kávé nagy mennyiségű koffeint és csersavat tartalmaz. Fogyasztása serkentően hat a központi idegrendszerre és a szívre is. A csersav antioxidáns hatása stimulálóan hat az érrendszerre, kitágítja az érfalakat. 

Valójában a kávé nem tart ébren, hanem egy olyan mesterséges állapotot hoz létre a fáradt szervezetnek, amit az ember élénkségnek érez és energikusnak érzi magát tőle.

A kávé jótékony hatásai

1921-ben a WHO „lehetséges rákkeltőként” kategorizálta a kávét. Azóta számtalan vizsgálat bizonyította ennek ellenkezőjét. Végül 2016-ban a nemzetközi szervezet is belátta korábbi tévedését. A kettő között készült tanulmányok számos jótékony hatást igazoltak a kávénak:

  • Számos rákfajta kockázatát csökkenti a rendszeres kávéfogyasztás. Többek között a vastagbél-, prosztata- és méhtest-rák előfordulási aránya kisebb a rendszeres kávéfogyasztók között.

  • Harvard egyetem által végzett tanulmány szerint, a rendszeres kávéfogyasztás egyharmadával csökkentheti a kettes típusú diabétesz, vagyis a cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

  • Legalább napi egy csésze kávé elfogyasztása a férfiaknál 40-60 százalékkal csökkenti a Parkinson-kór kialakulásának veszélyét az elkövetkező tíz évre.

  • Erősítheti a szívet is. A rendszeres kávéfogyasztás 13 százalékkal csökkenti a szívpitvari fibrillációnak kockázatát. 19 százalékkal kisebb arányban szenvednek szív- és érrendszeri megbetegedésben, valamint 30 százalékkal ritkábban halnak meg stroke-ban, akik napi szinten isznak kávét.

  • Fokozza a fizikai teljesítményt is. 2013-as kutatás szerin, azok a sportolók, akik edzés előtt egy órával kávét fogyasztottak, jobb teljesítményt értek el társaiknál.

Fontos a mértékletesség a kávé esetén is

A kávé legtöbb jótékony hatását napi 2-3 csésze elfogyasztása mellett fejti ki. A kutatások megegyeznek abban, hogy körülbelül 300 mg-nál magasabb koffeinbevitel már káros hatással van a szervezetre. Vagyis napi 4, vagy annál több kávé fogyasztása már növeli számos betegség kockázatát hosszútávon, mint például a szívkoszorúér-megbetegedések veszélyét.

Az egyénenként eltérő, hogy a szervezet mennyire tolerálja a koffeint. Az emberek egy csoportjának a szervezetéből teljesen hiányzik egy enzim, ami a koffein lebontásáért felelős. Nekik a koffein sokkal tovább marad a szervezetükben, ami így hosszabb ideig tartja magasan a vérnyomást. 

mértékletességgel egészséges a kávé

Nem mindegy az sem, hogy milyen kávét iszunk

A magaslaton termelt arabica kávé alacsonyabb koffeintartalommal és magasabb antioxidáns mennyiséggel bír. Válaszd a Monti Café biológiailag lebomló kávékapszuláit, ami kizárólag minőségi, gondosan válogatott kávét tartalmaz. Így nem csak egészségünket védjük, hanem Földünket is. Rendeld meg a Monti Café kezdőcsomagját!

A kávé vízhajtó hatása köztudott. Egy csésze kávé mellé fél pohár víz fogyasztása javasolt. Legjobb, ha magas ásványianyag-tartalmú ásványvízzel pótolod a folyadékot. A selymes ízű Monti természetes ásványvízzel garantált az ízélmény kávézáskor. Kérj egyedi ajánlatot vagy látogass el webshopunkba!

egészséges kávé az irodába

TOVÁBBI HÍREK
A vízadagoló rejtett képessége
A vízadagoló rejtett képessége
2021.05.14

Megannyi irodában és munkahelyen alapfelszereltségnek számít a ballonos vízadagoló. Sokunk számára nem több, mint egy gép, ami gombnyomásra frissítő vizet ad. Viszont a vízadagoló ennél sokkal többet nyújt, mindezt észrevétlenül. Ismerd meg a vízadagolód rejtett képességét!

Mitől lesz zöld a zöld iroda?
Mitől lesz zöld a zöld iroda?
2021.05.06

A környezetvédelem a munkahelyen éppoly fontos, mint bárhol máshol. Az öko iroda nem is olyan bonyolult és költséges, mint ahogy azt sokan gondolják. Hogy varázsolhatod zölddé irodádat? Egyszerű tippel készültünk, olvasd el és zöldülj!

Minden, amit az ásványvízről érdemes tudni
Minden, amit az ásványvízről érdemes tudni
2021.04.29

Magyarország adottságai lenyűgözőek, hazánk bővelkedik természeti csodában. Nem csak a felszínen, hanem az alatt is igazi kincs rejtőzik, ami nem más, mint a természetes ásványvíz. Nem véletlen, hogy a magyar ásványvizek világhíresek és hazánk élen jár fogyasztásukban. Viszont a karsztvizek ásványi anyag összetétele nagyban eltérhetnek egymástól.

A Föld napja - Április 22.
A Föld napja - Április 22.
2021.04.22

„Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?” Ezzel a jelmondattal vette kezdetét a Föld napja kezdeményezés több mint 50 éve, aminek jelentősége évről évre egyre csak nőtt. Az elmúlt években az esemény középpontjába a természetes élővilág változatosságának, sokszínűségének megőrzése áll. Miről szól a Föld napja és mit tehetünk mi?

Hogyan készíts tökéletes kávét otthon?
Hogyan készíts tökéletes kávét otthon?
2021.04.08

Az elmúlt évtizedekben reneszánszát éli a kávézás. Hazánkban is az elmúlt években megjelent az igény a minőségi kávéélmény iránt. Sokunk a kávét már nem vagy nemcsak élénkítő hatása miatt fogyasztja. Egy jó kávé igazi gasztronómiai élményt nyújt, akárcsak egy minőségi bor. Miért ne élvezhetnénk ezt a gasztronómiai kalandot otthonunkban nap, mint nap?

Április 7. - Az egészség világnapja!
Április 7. - Az egészség világnapja!
2021.04.01

„Az egészség a legnagyobb kincsünk”, tartja az örök bölcselet. Mikor, ha nem most jött el az ideje annak, hogy nagyobb hangsúlyt fektessünk testünk és lelkünk egészségére? Április 7., az egészség világnapja, egyike a WHO által életre hívott egészségügyi világnapnak, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet egészségünk megőrzésének fontosságára, mert érdemes egészségesnek lenni!