Hogyan tudod letenni a munkát home office-ban?

2021.11.26

Néhány éve még sokak számára egy valóra vált álomnak tűnt a home office, viszont az elmúlt időszakban kénytelenek voltunk rádöbbenni, hogy messze van attól az idilli képtől, ami korábban elképzeltünk. Meglepőnek tűnhet, de az egyik legnehezebb része a home office-nak az, hogy befejezzük a munkát aznapra.

home office

Megváltozott munkamódszerek

Az emberek az elmúlt fél évben fokozatosan kezdtek visszatérni az irodákba, viszont sok helyen a munkarend gyökeresen megváltozott. Jó néhány vállalkozás áttért a rugalmas munkarendszerre, vagyis a részben távoli munkára. Akadtak olyanok is, amelyek végleg szakítottak a korábbi hagyományokkal és teljesen felszámolták a klasszikusnak számító irodába járást.

Különböző praktikákat olvashatunk arról, hogy hogyan őrizhetjük meg produktivitásunkat, ha otthonról dolgozunk. Viszont arról már kevesebb szó esik, hogy hogyan zárd le a munkanapot, ha home office-ban dolgozol. Ha a munkaidő lejárta után se tudod elengedni a munkával kapcsolatos gondolatokat, akkor nem fogod igazán kihasználni a szabadidődet.

hatékony home office

Hogyan tudod home office-ban letenni a munkát?

Az otthonról dolgozó munkavállalók 22%-nak a legnagyobb kihívást a munka utáni kikapcsolódás jelentette, vagyis a vonal meghúzása a munka és a szabadidő között. Néhány egyszerű, de annál hatékonyabb módszerrel készültünk, amiknek segítségével kikapcsolhatod a munka üzemmódot home office-ban, hogy élvezhesd a jól megérdemelt szabadidőt:

Tedd látótávolságon kívülre

Így, hogy otthonról dolgozunk nehezebb a hátunk mögött hagyni a munkát. Nem mindenki van olyan szerencsés helyzetben, hogy egy egész helyiséget tud kialakítani dolgozó szobának, ahol a munkaidő végével lekapcsolja a villanyt és becsukja maga mögött az ajtót. A legkönnyebb módszer a teendők hátra hagyására az, ha nem látunk semmit, ami emlékeztet a munkára. Ezért jóval nehezebb lesz lazítanunk, ha be kell érnünk egy rögtönzött munkaállomással a hálóban vagy a konyhában. 

A munkanap utolsó teendője mindig legyen egy mini takarítás. A papírok kerüljenek a mappákba, az írószerek a fiókba, a laptop pedig a táskába. Ez a kis rituálé jelzi a munkaidő végét, amivel meghúzzuk a határt a munka és a szabadidő között. Az pedig sokat segít a munkával kapcsolatos gondok és teendők hátrahagyásában, ha semmi sincs elől, ami az elintéznivalókra emlékeztet.

Le a tollal, fel a cipővel!

Legtöbbünk számára a mindennapok részét képezte az ingázás. 2019-ben átlagosan 59 percet töltöttünk ingázással, amit legtöbbször szükséges rosszként élünk meg. Az ingázás meghosszabbítja a munkanapokat, korábban kell kelni és később is érünk haza.

ingázás

Viszont az ingázásnak van pozitív oldala is. Átmenetet képez a munka és a szabadidő között. Ez idő alatt legtöbbször egymagunkban vagyunk, ami lehetőséget nyújt arra, hogy feldolgozzuk a munka alatt történteket és a munkahelyi problémákat. Így mire hazaérünk, jobb hangulatban leszünk és könnyebb lesz ellazulni.

Home office-ban az ingázás nem jelent többet a konyha, hálószoba, dolgozószoba és fürdőszoba közötti cikázásnál. Ez nem csak a napi megtett lépésszámon hagy nyomott, hanem lelki egészségünkön is. Ezért az egyik legjobb dolog, amit a munkaidő lejárta után tehetsz az, hogy felhúzod a cipődet, elindítasz egy jó lejátszási listát vagy podcastet és kimerészkedsz a szabadba. Több szempontból is jót fog tenni:

Fizikailag: Az íróasztal előtt eltöltött hosszú órák nem tesznek jót a testtartásnak és az ízületeknek, valamint hosszútávon egészségünkön is nyomot hagy. Különösen akkor, ha irodánkat nem ergonómiai szempontok alapján állítjuk fel otthonunkban. A rendszeres felállás, mozgás és a munka utáni séta segít kompenzálni a nap során felgyülemlett merevséget.

Mentálisan: A friss levegő felfrissíti a testet és lelket egyaránt. Érdemes rendszeresen felállni kicsit a monitortól és kimenni a szabadba.

tedd le a home office-t

Vidd haza a jó dolgokat

Vannak olyan tárgyak a munkahelyen, amik a mindennapok részét képezik és kényelmesebbé teszik a munkavégzést. Fogadd örökbe kedvenc irodai növényedet, vidd haza a jól megszokott billentyűzetet és egeret. A vízadagoló nyújtotta kényelemről és előnyökről se kell lemondanod home office-ban. Otthon is élvezheted a Monti professzionális vízszolgáltatás nyújtotta előnyöket. Rendelj ballonos vízadagolót otthonodba, amivel egyszerűbbé és egészségesebbé teheted a mindennapokat! 

vízadagoló home office-ban

Öltözz fel, öltözz át

Csábító lehet egész nap pizsamában lenni, de a szakértők nem ajánlják. Hatékonyabb munkavégzés és mentális egészség szempontjából is jobb, ha a korábbi rutinokat megtartjuk. Lehet lazább dresszkódot követni, viszont ugyanúgy öltözzünk fel reggel a munkához. Ezzel jelezzük szervezetünk számára a munkaidő kezdetét, aminek a lejárta után pedig agyunk számára jelzés értékű, ha kényelmes otthoni viseletre váltunk.

Némítsd le

Nincs is annál rosszabb, mint este, amikor már teljesen otthoni üzemmódba kapcsoltál, lazulnál a kanapén és a telefonodat közbeszól. Hogyan is lehetne úgy relaxálni, ha folyamatosan jönnek az értesítések, az e-mailek és az üzenetek? Valószínüleg sehogy és ügyeleti díjat se fizetnek emiatt túl sok helyen.

Mit tehetsz ellene? A válasz egyszerű: kapcsold ki és némítsd le! Kapcsold ki az értesítéseket, a laptopot és minden egyéb munkaeszközt. A telefont pedig állítsd csendes üzemmódra. A lefekvés idő közeledtével pedig kezdj el távolodni a digitális eszközöktől, ugyanis a képernyő előtt eltöltött idő rontja az alvás minőségét. Töltsd a legtöbbször értelmetlen görgetéssel elpazarolt időt valami hasznossal, például új rutinok kialakításával.távmunka

Honosíts meg új rutinokat

A rutinok meghatározzák napjainkat. Struktúrát adnak a napnak illetve segítenek, hogy úgy érezzük, mi állunk a középpontba, mi irányítunk. A pandémiás időszak alaposan felbolygatta a korábbi rutinjainkat, ami nemcsak a munkavégzést, hanem a kikapcsolódást is nehezebbé tette.

A korábbi rutinok helyett érdemes újakat kialakítani, amik segítenek a kikapcsolódásban és a hatékony munkavégzésben. Nem kell nagy dolgokra gondolni, néhány apró, de következetes mozzanattal új és lendületesebb keretet adhatsz napjaidnak. Érdemes egy-két tevékenységet mindennapok részévé tenni, ami jelzi a munkaidő végét, például:

  • Gyújts illatos gyertyát

  • Vezess naplót

  • Végezz meditációs gyakorlatot

  • Igyál meg egy pohár bort vagy egy bögre forró csokit, teát

  • Vegyél forró fürdőt vagy zuhanyt

Legyen bármi is az új tevékenység, a lényeg az, hogy rólad szóljon, jó érzéssel töltsön el és a mindennapok része legyen.

 

TOVÁBBI HÍREK
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
2023.01.27

Oly sokszor halljuk, hogy az ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az emberi szervezet számára. Legtöbbünk fel is tudunk sorolni jó párat belőle, de azt tudjuk, hogy mik az ásványi anyagok egész pontosan? Ismerjük meg testünk egyik legfontosabb alkotóelemét részletesen!

Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
2023.01.20

Dehidratáció és a láz kombinációja nem hangzik túl egészségesen, azonban mégis az egyik legnépszerűbb - különösen a hűvösebb hónapokban - wellness tevékenység lényegét írjuk le vele. A szaunázás évről évre egyre népszerűbb rekreációs tevékenység, ami nem véletlen.

Hogyan kezeld a téli depressziót?
Hogyan kezeld a téli depressziót?
2023.01.06

A téli depresszió az egyik leggyakoribb szezonális betegség hazánkban. A napfény hiánya felborítja szervezetünk bioritmusát, aminek következtében erőtlennek, motiválatlannak érezzük magunkat és hangulatunk is ingadozik. Ha nem teszünk a téli depresszió ellen, akkor akár az első melengető tavaszi napsugarakig is velünk maradhat.

Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
2022.12.21

A Mikulásgyár országos kezdeményezés immáron 17. alkalommal nyitja meg kapuit az adakozni vágyok számára. A szervezet évről évre egyre több rászoruló számára nyújt felbecsülhetetlen segítséget. Ismerd meg hazánk egyik legnagyobb adománygyűjtő akcióját!

Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
2022.12.09

A hűvös, borongós napok, a fényhiány, és a korai sötétedés óhatatlanul nyomot hagy közérzetünkön és hangulatunkon, hajlamosabbak vagyunk melankóliára. A napfény a kulcsa mindennek, télen a napsütés hiányára érzékeny emberek folyton levertnek, fáradtnak és erőtlennek érezzük magukat. Ez bizony nem más, mint a téli depresszió.

Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
2022.12.01

Ha a munkahelyi szünetre gondolunk, akkor legtöbbünk egy 10-15 perces kávészünetre, vagy az ebédidőre asszociálunk, amiből - sajnos - kevés van. Azonban van egy jó hírünk! Már egy-egy rövidebb - mikro-szünet - is jelentős hatással van fizikai és mentális egészségünkre. Lássuk, miért érdemes akárcsak 1-2 percre elszakadni a munkától!