Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?

2022.12.09

A hűvös, borongós napok, a fényhiány, és a korai sötétedés óhatatlanul nyomot hagy közérzetünkön és hangulatunkon, hajlamosabbak vagyunk melankóliára. A napfény a kulcsa mindennek, télen a napsütés hiányára érzékeny emberek folyton levertnek, fáradtnak és erőtlennek érezzük magukat. Ez bizony nem más, mint a téli depresszió.
téli depresszió jelei

Szezonális depresszió

A szezonális depresszió minden évben ugyanabban az időszakban, az évszakok változásakor jelentkezik. Fontos kiemelni, hogy szerencsére ezeket inkább szezonális betegségként tartjuk számon, ami pszichés lehangoltságot, és erőtlenséget okoz. A depresszióval járó pszichés betegségek sajnos évszaktól függetlenül súlyosabb, illetve hosszabban tartó tüneteket okoz, ami sokszor magától nem múlik el.

Azonban ettül függetlenül fontos foglalkozni vele, ugyanis életminőségünket javítja, ha azonosítjuk és kezeljük a szezonális betegséget.

A tavasz érkeztével

A tavaszi fáradtság is tulajdonképpen egyfajta szezonális depresszió, ami ritkán, és enyhe tünetekkel jelentkezik. Kutatások szerint hormon rendszerünk változása tehető ezért felelőssé. A tavaszi fáradtságról a linkre kattintva olvashatsz részletesebben.

A nyár búcsújával

Az ősz beköszöntével jelentkezik az úgynevezett “end of the summer blues”, azaz a nyár végi depresszió. A szezonális depresszió ezen formája mögött első sorban pszichológiai folyamatok állnak. A nyár végével visszakerülünk a szürke hétköznapokban, és úgy érezzük, hogy nem “maxoltuk ki” eléggé a nyarat. Ez pedig egy melankolikus állapotba hoz minket. A nyár végi depresszióról részletesen a linkre kattintva olvashatsz.

A téli depresszió

Késő ősszel, vagy tél beköszöntével üti fel a fejét a téli depresszió, ami a leggyakoribb és legsúlyosabb szezonális depresszió. A nappalok nagyon rövidek és hűvösek, az éjszakák pedig hidegek, illetve hosszúak. Sokan sötétben mennek munkába, vagy iskolába és napnyugta után indulnak csak haza. Ez már bőven elég ok arra, hogy búskomorak legyünk.

téli depresszió

A téli depresszió okai

A szezonális betegség mögött elsősorban biokémiai folyamatok állnak. A napsütéses órák számának csökkenésével párhuzamosan a szerotonin szintünk is csökken, amit “boldogsághormonként” emlegetnek sokszor. A hasnyálmirigy által előállított hormon hiánya összefüggésbe hozható a migrénnel, a depresszióval, az ideg-, és emésztőrendszeri problémákkal.

Ahogy a napfényes órák száma csökken, úgy emelkedik a melatonin hormon mennyisége szervezetünkben. Az úgynevezett “sötétség hormon” a irányítja alvási ciklusunkat, és hozzájárul a pihentető, mély alváshoz. Nem véletlenül javasolják első körben alvászavarokkal küzdő személyeknek a vénynélkül kapható melatonin készítményeket.

Életmódunk gyökeresen megváltozott

Továbbá megváltozott életmódunk is magyarázatot ad a téli depresszió előfordulására. Őseink még egy természetes ciklushoz alkalmazkodtak, ami a nappalok, és éjszakák hossza határozta meg. Tavasszal, és nyáron voltak a legaktívabbak, főleg a mezőgazdasági tevékenységek miatt. 

Késő ősszel a termények betakarítása után már kevés tennivaló akadt. A hosszúra nyúló, sötét és hideg éjszakák miatt pedig az emberek innaktivabbaká váltak. Ez egy regenerációs időszak volt, amikor többet aludtak és pihentek az emberek, hogy felkészüljenek a tavaszra, amikor rengeteg munka fog rájuk várni.

Azonban az elmúlt évszázadokban a modern technológiának köszönhetően ez a ciklus megszakadt. Az elektromosságnak köszönhetően a nappal mesterségesen megnyújtható lett, és tulajdonképpen legtöbbünk ugyanazt csinálja télen, mint nyáron. Ehhez pedig szervezetünk nincs hozzászokva.

téli depresszió okai

Téli depresszió jelei

Ha az alábbi tüneteket érezzük magunkon, akkor valószínűleg minket is érint a szezonális betegség:

  • Ingerlékenység, feszültség

  • Állandó fáradtságérzet

  • Megnövekedett alvásigény

  • Csökkent koncentrációs képesség

  • Csökken az érdeklődésünk olyan dolgok iránt, amik korábban foglalkoztattak

  • Szénhidrát éhség

  • Borús gondolatok

  • Nehezebben bírjuk a stresszt

  • Kevésbé vágyunk más emberek társaságára

Hogyan tudsz úrrá lenni a szezonális depresszión? Következő cikkünkből kiderül!

 

TOVÁBBI HÍREK
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
2023.01.27

Oly sokszor halljuk, hogy az ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az emberi szervezet számára. Legtöbbünk fel is tudunk sorolni jó párat belőle, de azt tudjuk, hogy mik az ásványi anyagok egész pontosan? Ismerjük meg testünk egyik legfontosabb alkotóelemét részletesen!

Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
2023.01.20

Dehidratáció és a láz kombinációja nem hangzik túl egészségesen, azonban mégis az egyik legnépszerűbb - különösen a hűvösebb hónapokban - wellness tevékenység lényegét írjuk le vele. A szaunázás évről évre egyre népszerűbb rekreációs tevékenység, ami nem véletlen.

Hogyan kezeld a téli depressziót?
Hogyan kezeld a téli depressziót?
2023.01.06

A téli depresszió az egyik leggyakoribb szezonális betegség hazánkban. A napfény hiánya felborítja szervezetünk bioritmusát, aminek következtében erőtlennek, motiválatlannak érezzük magunkat és hangulatunk is ingadozik. Ha nem teszünk a téli depresszió ellen, akkor akár az első melengető tavaszi napsugarakig is velünk maradhat.

Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
2022.12.21

A Mikulásgyár országos kezdeményezés immáron 17. alkalommal nyitja meg kapuit az adakozni vágyok számára. A szervezet évről évre egyre több rászoruló számára nyújt felbecsülhetetlen segítséget. Ismerd meg hazánk egyik legnagyobb adománygyűjtő akcióját!

Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
2022.12.01

Ha a munkahelyi szünetre gondolunk, akkor legtöbbünk egy 10-15 perces kávészünetre, vagy az ebédidőre asszociálunk, amiből - sajnos - kevés van. Azonban van egy jó hírünk! Már egy-egy rövidebb - mikro-szünet - is jelentős hatással van fizikai és mentális egészségünkre. Lássuk, miért érdemes akárcsak 1-2 percre elszakadni a munkától!

Rossz szokások, amelyek észrevétlenül rombolják a produktivitást
Rossz szokások, amelyek észrevétlenül rombolják a produktivitást
2022.11.18

Sokunkkal megesik, hogy csak nap végén eszmélünk rá arra, hogy egyáltalán nem voltunk olyan produktivak a munkaidőben, mint ahogy azt előző munkanap végén, vagy reggel terveztük. Még, ha végig futjuk az aznapi történéseket, akkor se nagyon értjük, hogy hol sikkadt el a munkánk, hiszen egész nap csináltunk valamit. Nos, van egy-két olyan cselekvés, ami nem olyan egyértelmű időnyelő, mint például a közösségi média pörgetése.