Hogyan kezeld a téli depressziót?

2023.01.06

A téli depresszió az egyik leggyakoribb szezonális betegség hazánkban. A napfény hiánya felborítja szervezetünk bioritmusát, aminek következtében erőtlennek, motiválatlannak érezzük magunkat és hangulatunk is ingadozik. Ha nem teszünk a téli depresszió ellen, akkor akár az első melengető tavaszi napsugarakig is velünk maradhat.

téli depresszió kezelése

Téli depresszió kezelése

A téli depresszió ősz végén, tél elején üti fel a fejét. A napos órák száma folyamatosan csökken, ami nyomot hagy hangulatunkon, és szervezetünk is hajlamos téli tartalék módra kapcsolni. Ennek eredményeképen pedig sokszor erőtlennek, levertnek és motiválatlannak érezzük magunkat. Részletesebben előző cikkünkben olvashatsz a téli depresszióról, okairól és tüneteiről.

Bár szezonális betegségről van szó, azaz a jó idő beköszöntével búcsút inthetünk neki, azonban fontos foglalkoznunk vele, ha nem szeretnénk, hogy az egész évszakra rányomja a bélyegét. Szerencsére nem kell rögtön orvoshoz rohanni, ha a téli depresszió tüneteit tapasztaljuk. Egy kis odafigyeléssel könnyedén túl lendülhetünk rajta.

Fényterápia

Az év utolsó évszakában legtöbbünk a hideg miatt panaszkodik, azonban a téli depressziót nem a didergés, hanem a napfény hiánya okozza. Ha kisüt a nap, akkor ha tehetjük, egy 15-20 percre menjünk ki a szabadba. Különösen figyeljünk erre, ha irodai munkát végzünk. A munka előtt még nem, utána pedig már nem süt a nap. Iktassunk be mikro-szüneteket a munkaidőbe, amikor egy pár percre kimegyünk napozni.

Figyeljünk étrendünkre

A két ünnep között nehéz nemet mondani a számtalan finomságra és ínyencségre, ami legtöbbször szinte végeláthatatlan mennyiségben kerül szemünk elé. Azonban ha ez nem sikerül, akkor gyorsan azon kapjuk magunkat, hogy nem egy kiló szaladt fel ránk. Ez pedig legtöbbünk hangulatán nyomot hagy. 

Tartsuk mértéket - bármennyire is nehéz a nagyszülöknek és szülőknek nemet mondani -, és ne feledkezzünk meg a gyümölcsökről és zöldségekről sem a sok édesség mellett!

Aktív kikapcsolódással a téli depresszió ellen

A legtöbben ilyenkor a legkevésbé sem kívánkoznak ki a hidegbe. Azonban jókat túrázni nemcsak a melegebb szezonban lehet. A dolog titka, hogy megfelelően felkészülünk. A természet minden évszakban más és más arcát mutatja. Ősszel a gyönyörű színek, tavasszal és nyáron a nyüzsgő természet vár ránk. Télen pedig egy megmagyarázhatatlan nyugodtság jár át minket kirándulás közben, amihez még hó sem kell. Persze tagadhatatlan, hogy azzal az igazi.

Abban is segítünk, hogy merre indulj el! Kattints a linkre, és válogass hazánk legszebb téli kirándulóhelyei közül!

téli depresszió ellen

Szakadjunk ki a szürkeségből

Nem csak nyáron lehet vakációzni, és nem csak valami meleg helyen. Nem kell rögtön heteket kivenni szabadságként, és messzire se kell utazni ahhoz, hogy feltöltödjünk. Pár nap gondtalan pihenés egy wellness hotelben, egy hangulatos apartmanban, vagy egy vidéki vendégházban csodákra képes.

Figyeljünk a hidratációra

A hűvösebb hónapokban hajlamosak vagyunk megfeledkezni a folyadék utánpótlás, pedig szervezetünknek legalább ugyanakkora szüksége van rá. Ha tehetjük, igyunk természetes ásványvizet, vagy immunerősítő gyógyteát, amikkel megerősítjük szervezetünk védelmi vonalát.

szezonális depresszió kezelése

Menjünk társaságba

Igen, a téli depresszió tünetei között szerepel, hogy kevésbé vágyunk ilyenkor a társaságra. Azonban lehet pont az segít a melankólia leküzdésében, ha másokkal találkozunk, elengedjük magunkat és jól szórakozunk.

Vigyél színt a napodba

Télen hajlamosak vagyunk ruházatunkkal beleolvadni a szürkehétköznapokban. Hangulatunknak azonban jót tesz, ha viszünk egy kis színt is a ruhatárunkba. Persze ez nem azt jelenti, hogy a legélénkebb és kirívó kabátot kell magunkra aggatni, hiszen azzal csak kényelmetlenül fogjuk érezni magunkat. Egy két színesebb kiegészítő is már érezhetően javít közérzetünkön.

A reggeleknek se kell mélabúsan kezdődnie. A reggeli készülődés közbe tegyük be 

kedvenc zenénket, vagy kalandozunk új vizekre, ami zenei repertoárunkat illeti. Könnyen lehet, hogy kincsre lelünk közben.

Ne félj segítséget kérni!

Ha úgy érzed, hogy a letargikus érzés nem akar szűnni, ne félj szakember segítségét kérni. Lehet, hogy valami súlyosabb probléma van a háttérben. A mentális betegségek nem különböznek a többitől. Ugyanúgy diagnosztizálhatóak, és szakember segítségével orvosolhatóak.

TOVÁBBI HÍREK
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
Mik azok az ásványi anyagok egész pontosan?
2023.01.27

Oly sokszor halljuk, hogy az ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az emberi szervezet számára. Legtöbbünk fel is tudunk sorolni jó párat belőle, de azt tudjuk, hogy mik az ásványi anyagok egész pontosan? Ismerjük meg testünk egyik legfontosabb alkotóelemét részletesen!

Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
Amikor a dehidratáció nem baj - A szaunázás előnyei
2023.01.20

Dehidratáció és a láz kombinációja nem hangzik túl egészségesen, azonban mégis az egyik legnépszerűbb - különösen a hűvösebb hónapokban - wellness tevékenység lényegét írjuk le vele. A szaunázás évről évre egyre népszerűbb rekreációs tevékenység, ami nem véletlen.

Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
Mikulásgyár - 17 éve a gyerekekért
2022.12.21

A Mikulásgyár országos kezdeményezés immáron 17. alkalommal nyitja meg kapuit az adakozni vágyok számára. A szervezet évről évre egyre több rászoruló számára nyújt felbecsülhetetlen segítséget. Ismerd meg hazánk egyik legnagyobb adománygyűjtő akcióját!

Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
Mi az a téli depresszió, és mik a jelei?
2022.12.09

A hűvös, borongós napok, a fényhiány, és a korai sötétedés óhatatlanul nyomot hagy közérzetünkön és hangulatunkon, hajlamosabbak vagyunk melankóliára. A napfény a kulcsa mindennek, télen a napsütés hiányára érzékeny emberek folyton levertnek, fáradtnak és erőtlennek érezzük magukat. Ez bizony nem más, mint a téli depresszió.

Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
Rövid, de annál hatékonyabb: a mikro-szünet
2022.12.01

Ha a munkahelyi szünetre gondolunk, akkor legtöbbünk egy 10-15 perces kávészünetre, vagy az ebédidőre asszociálunk, amiből - sajnos - kevés van. Azonban van egy jó hírünk! Már egy-egy rövidebb - mikro-szünet - is jelentős hatással van fizikai és mentális egészségünkre. Lássuk, miért érdemes akárcsak 1-2 percre elszakadni a munkától!

Rossz szokások, amelyek észrevétlenül rombolják a produktivitást
Rossz szokások, amelyek észrevétlenül rombolják a produktivitást
2022.11.18

Sokunkkal megesik, hogy csak nap végén eszmélünk rá arra, hogy egyáltalán nem voltunk olyan produktivak a munkaidőben, mint ahogy azt előző munkanap végén, vagy reggel terveztük. Még, ha végig futjuk az aznapi történéseket, akkor se nagyon értjük, hogy hol sikkadt el a munkánk, hiszen egész nap csináltunk valamit. Nos, van egy-két olyan cselekvés, ami nem olyan egyértelmű időnyelő, mint például a közösségi média pörgetése.